Jak stworzyć dobrą zbiórkę funduszy?
Tworząc zbiórkę funduszy pragniemy, aby jak najszybciej została ona zauważona. W tym przypadku kluczowe znaczenie ma m.in. jej tytuł oraz opis. W poniższym artykule czekają na Ciebie wskazówki, dzięki którym szybko i skutecznie dotrzesz do Darczyńców.
Tytuł zbiórki – przykuj uwagę!
Jednym z najważniejszych elementów każdej zbiórki jest jej tytuł. To właśnie on przykuwa uwagę internauty jako pierwszy. Jeżeli jest on skonstruowany w odpowiedni sposób, zainteresowany odbiorca postanowi sprawdzić, co się pod nim kryje. Przewijając kolejne strony w Internecie, użytkownicy zwracają uwagę na najbardziej wyróżniający się kontent. Tytuł zbiórki powinien więc być zwięzły, chwytliwy i kreatywny. Możesz wykorzystać w nim grę słów i użyć konkretnych epitetów. Pamiętaj, że powinien on informować o głównym celu zbiórki. Jeżeli chcesz jeszcze bardziej zwiększyć zaangażowanie odbiorców, spersonalizuj go. Używaj takich zwrotów, jak: „dołóż cegiełkę do…”, „pomóż”, „wesprzyj”, „ratuj”, wpłać” itp. To słowa, które odbiorca zauważa niemal od razu. Staraj się również, aby tytuł nie był zbyt długi. Czasem już trzy słowa wystarczą, aby wzbudzić zainteresowanie!
Oto kilka propozycji ciekawych tytułów zbiórek:
· „Dorzuć złotówkę na wymarzoną rajdówkę!”
· „Biegiem po zdrowie – środki na realizację maratonu biegowego”;
· „Dołóż cegiełkę do budowy z cegiełek”;
· „Pozwólmy dzieciom być dziećmi – zbiórka na budowę placu zabaw”;
· „Nasza córka chce chodzić – pomóż jej spełnić marzenie”.
Tytuły typu „Zbiórka na leczenie i rehabilitację” czy „Odbudowa zniszczonego domu” także przedstawiają cel zbiórki. Nie są one jednak zbyt kreatywne i zwyczajnie mogą nie zachęcić do kliknięcia w link.
Lead – równie ważny, co sam tytuł
Lead – czyli wstęp – to ten element zbiórki, który w kilku zdaniach zapowiada, o czym jest mowa w dalszych częściach opisu. To właśnie na niego odbiorca zwraca uwagę tuż po tytule – jest on więc równie istotny! Powinny znaleźć się w nim informacje na temat tego, kto i z jakiego powodu zbiera środki. Dobrze również, jeśli w leadzie wymienisz konkretne liczby, miejsca, najważniejsze fakty itp. To właśnie one przykuwają wzrok podczas przewijania treści w Internecie. Tworząc lead, postaraj się w 2-3 zdaniach zachęcić potencjalnego Darczyńcę do przeczytania głównego opisu. Zawrzyj w nim najważniejsze dane i ukaż problem, jednak bez podawania szczegółów. Na nie przyjdzie czas w dalszych częściach. Wstęp powinien być krótki, lecz efektywny. Jeśli już na tym etapie odbiorca straci zainteresowanie, istnieje małe prawdopodobieństwo, że postanowi czytać dalej.
Oto przykłady lead-ów:
· „Dzieci z Przysietnicy marzą o miejscu, w którym będą mogły bawić się z rówieśnikami. Niestety, w okolicy brakuje publicznego placu zabaw, z którego mogłyby korzystać. Pomóż im cieszyć się dzieciństwem i wesprzyj zbiórkę na jego budowę!”;
· „Dziesiątki pobytów w szpitalu, tysiące złotych wydanych na leki, niezliczone godziny rehabilitacji… Tak wygląda codzienność Ani. Wesprzyjmy ją w walce o zdrowie, dokładając cegiełkę do zbiórki na leczenie.”;
· „Pożar zniszczył cały dobytek pana Krzysztofa i jego rodziny. Teraz jego największym celem jest przywrócenie dzieciom i żonie dachu nad głową. Pomóżmy mu w odbudowie domu!”.
Opis zbiórki – krótki, zwięzły, lecz na temat
Opis zbiórki powinien całościowo przedstawiać jej cel lub problem. Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć – skup się na najważniejszym wątku. Te mniej znaczące pozostaw na koniec i przechodź do nich stopniowo. Staraj się nie zwlekać z przejściem do sedna i pamiętaj o tym, aby opis nie był zbyt długi. W przeciwnym razie odbiorca już w połowie zrezygnuje z dalszego czytania. Najlepiej, jeżeli zmieści się on w przedziale 2000-2500 znaków. W opisie przedstaw obecną sytuację i przeszłość bohatera zbiórki lub danego miejsca. Wspomnij również o tym, jak może się ona zmienić dzięki pomocy Darczyńców. W tym przypadku patrzenie w przyszłość wyjątkowo działa na wyobraźnię. Opisz cel w taki sposób, aby Wspierający czuł, że pomaga w słusznej sprawie. Jeżeli rozmawiałeś wcześniej z bohaterem lub ambasadorem zbiórki, możesz także zacytować fragmenty rozmów. Jeszcze bardziej zwiększą one autentyczność akcji. Swoimi argumentami postaraj się również utwierdzić Wspierających w przekonaniu, że ich wsparcie jest ważne. Nie zapomnij o bezpośrednim wezwaniu do pomocy – a najlepiej powtórz je drugi raz na końcu tekstu. W tym celu możesz użyć wyrażeń typu: „Czas ucieka”, „Razem możemy…”, „Dzięki Twojej/Państwa pomocy…”, „Zmieńmy rzeczywistość…” itp. Zachęcaj do wpłacania darowizn w delikatny sposób – nachalność nigdy nie jest dobrze odbierana. Tworząc opis, staraj się także unikać niepotrzebnych wątków. Lepiej, aby był on krótszy, a bogaty w same kluczowe informacje. Podczas tworzenia zbiórki przydatny może się okazać słownik poprawnej polszczyzny.
Zdjęcia – wpłyń na wyobraźnię odbiorcy!
Prawidłowy opis zbiórki powinien zawierać również fotografie związane z jej tematem. Istotne jest jednak to, aby były to zdjęcia przedstawiające bezpośrednio problem lub cel zbiórki. Powinny one ukazywać rzeczywiste osoby, zwierzęta czy miejsca – tylko wówczas będą w pełni autentyczne. Ważne więc, aby były to fotografie wykonane przez Ciebie bądź przez osobę, której dotyczy zbiórka. Użycie plików znalezionych w sieci nie jest dobrym pomysłem – i wiąże się dodatkowo z konsekwencjami prawnymi. Jeśli zastanawiasz się, jak zrobić dobre zdjęcie – mamy prostą odpowiedź. Najważniejsze, aby ukazywało ono skalę problemu. Nic tak nie oddziałuje na wyobraźnię odbiorcy, jak odpowiednio dobrane multimedia. Dzięki nim odbiorca jest w stanie lepiej zrozumieć cel zbiórki i wczuć się w sytuację potrzebującego. Sam tekst nigdy nie przyniesie takich rezultatów jak jego połączenie z obrazem. Najlepiej, jeżeli fotografie umieszczone w opisie zbiórki pokazują szczere emocje ich bohaterów. Zarówno w przypadku ludzi, jak i zwierząt, nie powinny one przekłamywać rzeczywistości. Widoczne może być na nich również miejsce, które zostanie wyremontowane dzięki zebranym pieniądzom. Ponadto, w opisie warto opublikować zdjęcia przedstawiające efekty działań na przestrzeni kilku tygodni czy miesięcy. Stanowią one zachętę dla potencjalnego Wspierającego do przekazania swojej darowizny. Fotografie w opisie powinny nawiązywać do pobliskich akapitów. Jeżeli masz możliwość, możesz też opatrzyć zbiórkę krótkim, 2-3 minutowym filmem! Może to być krótki wywiad z bohaterem zbiórki czy spacer po miejscu wymagającym odbudowy. Najważniejsze, aby materiał ukazywał prawdziwy stan rzeczy i wzbudzał zaufanie odbiorców.
Wiesz już, jak zrobić dobre zdjęcie do zbiórki czy sformułować jej opis. Tworząc ją, pamiętaj o szczerości i autentyczności. To właśnie one najbardziej zachęcają Wspierających do pomocy. Wiedzą oni wówczas, że pomagają w słusznym celu i nie boją się, że zostaną oszukani. A kiedy już uruchomisz zbiórkę, pamiętaj o jej odpowiedniej promocji. Dzięki niej spełnisz marzenie – swoje lub innych – szybciej, niż się spodziewasz!