Jak zadbać o promocję swojej zbiórki?

Jak zadbać o promocję swojej zbiórki?

Założenie zbiórki to duży krok w stronę marzeń, jednak to jej odpowiednia promocja jest w całym procesie najważniejsza. Jak więc zadbać o wypromowanie zbiórki, aby dotarła ona do szerokiej społeczności i zakończyła się sukcesem?

Publikuj interesujące posty

Jeżeli chcesz odpowiednio wypromować swoją zbiórkę, najlepszym narzędziem okażą się posty na Facebooku oraz Instagramie. Promocja w Internecie jest znacznie łatwiejsza, niż ta poza siecią – dużo większe zasięgi przekładają się na ilość wpłacanych darowizn. Warto udostępniać swoją zbiórkę zarówno na prywatnym profilu, jak również w grupach, najlepiej zbliżonych tematycznie. Pomocny może okazać się także specjalny fanpage lub wydarzenie dotyczące inicjatywy. Koniecznie umieść na nim adres URL, prowadzący bezpośrednio do strony ze zbiórką. Publikując posty, zadbaj, aby ich treść się nie powtarzała, lecz za każdym razem przyciągała kolejnych potencjalnych darczyńców. Oprócz tradycyjnych wpisów, informuj odbiorców o zbiórce również w tzw. Stories (relacjach). Zaciekawieni internauci często klikają w dodawane tam odnośniki, które przekierowują do konkretnej strony.

Dobierz odpowiednie zdjęcia

Na promocję zbiórki mają wpływ także multimedia, które najbardziej przykuwają uwagę odbiorców. Często pojawia się pytanie: jak zrobić ładne zdjęcia? Najważniejsze, aby dotyczyły one bezpośrednio celu zbiórki i pokazywały skalę opisywanego problemu. Wówczas odbiorcy będą mogli jeszcze lepiej go zrozumieć. Na fotografiach powinni znajdować się bohaterowie zbiórki, miejsce, które potrzebuje remontu czy zwierzę, na którego leczenie gromadzone są środki. Promując zbiórkę, warto na bieżąco publikować również zdjęcia przedstawiające rezultaty dotychczasowych działań – mogą one dodatkowo zmotywować do pomocy i wpłacania darowizn. Pamiętaj, aby zdjęcia były aktualne i przedstawiały prawdziwy stan rzeczy. Zadbaj o jakość zdjęć, do ich robienia nie musisz używać profesjonalnego sprzętu, wystarczy przyzwoitej jakości aparat w telefonie. Ważne jest nie tylko to, co na nich jest, ale i to, jak się prezentują. Jeżeli odpowiednio dobierzesz fotografie do swoich postów promujących, na pewno wielu odbiorców zatrzyma się, aby przeczytać wpis i kliknąć w odnośnik do zbiórki.

mężczyzna robiący zdjęcie

Nagraj krótki film

Lepiej niż sam tekst oddziałują na wyobraźnię odbiorcy multimedia. Oprócz zdjęć, możesz więc nagrać także krótki film, opowiadający o problemie oraz celu zbiórki. Najlepiej, aby trwał on maksymalnie 2-3 minuty i przedstawiał wszystko to, czego ona dotyczy. Przedstaw w nim sytuację, wskaż sposoby wsparcia i delikatnie zachęć do pomocy. W filmie możesz umieścić także krótkie ujęcia z bohaterami zbiórki, ich wypowiedzi – postaraj się jak najlepiej ukazać towarzyszące im emocje. Jeżeli zbiórka dotyczy Ciebie samego, opowiedz, dlaczego ją uruchomiłeś i pokaż czemu zebranie funduszy jest dla Ciebie tak ważne. Bądź autentyczny i mów o celu zbiórki w prosty, zwięzły sposób. Taki film możesz opublikować na fanpage’u swojej zbiórki i przypiąć go u góry strony, aby każdy kto ją odwiedzi, mógł od razu go obejrzeć. Oprócz wideo opisującego całą zbiórkę, możesz co jakiś czas nagrywać krótkie, 30-sekundowe filmiki promujące i dodawać je zamiast postów pisanych. Na nagraniu zdecydowanie lepiej ukażesz związane ze zbiórką emocje i „twarzą w twarz” zachęcisz odbiorców do pomocy.

Buduj relację ze Wspierającymi

Chcąc wypromować swoją zbiórkę, powinieneś zadbać przede wszystkim o odpowiednią relację z darczyńcami i pozostawać z nimi w stałym kontakcie. To bardzo ważne, aby osoby wspierające Twoją inicjatywę czuły, że ich działania mają ogromne znaczenie, a oni sami są przez Ciebie doceniani. Tworząc wpisy na fanpage zbiórki, warto zwracać się w nich nie tylko do potencjalnych przyszłych Wspierających, ale i do tych, którzy już pomogli. Oprócz publikowania postów, możesz także mówić do swoich obserwatorów w relacjach na Facebooku oraz Instagramie. Kontakt tego typu na pewno zbliży Cię do odbiorców i ułatwi pozyskanie kolejnych darczyńców. Możesz prowadzić live’y, aby budować z nimi jeszcze lepszą relację– na przykład raz w tygodniu, w określonym dniu i określonej godzinie. Takie spotkania z obserwującymi „na żywo” pozwolą rozwiać wszelkie ich wątpliwości, odpowiedzieć na ewentualne pytania, opowiedzieć o zbiórce jeszcze szerzej i zachęcić do pomocy. Zyskasz dużo większe zaufanie, potwierdzając jednocześnie swoją tożsamość. W trakcie live’ów oraz w swoich postach, zapraszaj nie tylko do pomocy finansowej, ale i do rozpowszechniania zbiórki dalej – to kolejny sposób na jej promowanie w coraz szerszym gronie osób.

Ważne udostępnienia

Posty na Facebooku oraz Instagramie to duży klucz do sukcesu, jednak w tym przypadku to funkcja udostępniania potrafi zdziałać cuda. Właśnie dzięki tej opcji Twoje posty widzi coraz większa grupa osób. O pomoc w udostępnianiu linku i promowaniu zbiórki warto poprosić znajomych – w ten sposób zobaczy ją jeszcze więcej osób. Ponadto, dodając wpis na fanpage’u możesz zapraszać odbiorców nie tylko do wpłacania datków, ale również do rozpowszechniania zbiórki na swoich kontach. Jeżeli choćby kilka osób udostępni ją i pokaże kilku kolejnym znajomym, zauważą ją następni potencjalni Wspierający, odwiedzający ich profile. Sam nie byłbyś w stanie dotrzeć do tych ludzi – ale z pomocą innych obserwatorów, jest to jak najbardziej możliwe. Zachęć znajomych do przesyłania dalej zarówno linku do zbiórki, jak i tej do strony wydarzenia czy fanpage’a. Po kilku dniach takich działań, Twoja inicjatywa może dotrzeć do naprawdę dużego grona darczyńców!

ludzie przeglądają internet

Bądź aktywny

Najważniejsza w promowaniu zbiórki jest regularna aktywność. Jednym ze sposobów rozpowszechniania Twojej akcji może być komentowanie postów na innych stronach lub grupach na Facebooku – najlepiej z poziomu fanpage’a. Zwróć jednak uwagę na to, aby nie były to komentarze zbyt nachalne – unikaj publikowania samego linku do zbiórki bądź proszenia o pomoc, bez podania argumentów bądź krótkiego opisu problemu. Najlepiej, jeśli komentarze dotyczą opublikowanego na danym fanpage’u zdjęcia – dzięki kilku kreatywnym słowom możesz zyskać kilku – a nawet więcej – Wspierających! Jeśli ujmiesz je odpowiednio, użytkownicy czytający komentarze sami zechcą kliknąć w nazwę Twojego profilu. Sprawdzą, czego dotyczy Twoja zbiórka i być może zdecydują się okazać wsparcie! Zaangażowanie pod zdjęciami i w różnego rodzaju grupach to droga do zdobycia grona zaufanych darczyńców.

Promocja zbiórki offline

Jeżeli chcesz zadbać o odpowiednią promocję swojej zbiórki i zebrać wymarzoną kwotę, możesz rozpowszechnić ją również poza Internetem. Zaangażuj w pomoc swoją rodzinę i znajomych, poinformuj o sprawie lokalne media, stwórz plakaty i ulotki do rozwieszenia w kluczowych miejscach miasta. Możliwości jest naprawdę wiele! Odwiedź miejsca, które lubisz i których jesteś stałym bywalcem, np. ulubioną kawiarnię czy bibliotekę. Po rozmowie właściciele mogą z chęcią wesprzeć Cię w rozpowszechnianiu Twojej zbiórki – szczególnie jeśli dobrze Cię znają i wiedzą, komu pomagają. Możesz także sformułować stopkę mailową, zawierającą odnośnik do zbiórki. Pojawi się ona w każdym wysłanym przez Ciebie mailu – być może akurat odbiorca postanowi sprawdzić, co kryje się pod linkiem i wesprze Cię w walce o marzenia!

Promocja zbiórki to podstawa, jeżeli zależy Ci na jej sprawnym rozwoju i dobrych rezultatach. Jeśli zaangażujesz się w jej rozpowszechnianie, z pewnością trafisz do szerokiego grona odbiorców, który okażą swoje serce i pomogą w spełnianiu marzeń – Twoich bądź osób, na rzecz których je gromadzisz. Pamiętaj – promocja to nie nachalność, lecz prośba i zachęta, nie bój się więc mówić o swojej zbiórce w różnych źródłach. Powodzenia!