Wspierać każdy może...czyli, jak pomagać bez funduszy?

Wspierać każdy może...czyli, jak pomagać bez funduszy?

Nie zawsze jesteśmy w stanie okazać wsparcie finansowe, widząc zbiórkę internetową na ważny cel. Jednak nie na samych darowiznach opiera się pomoc Darczyńców! Zaangażowanie w promowanie zbiórki i zachęcanie innych do okazania wsparcia jest tak samo ważne. Decydujemy się pomóc, choć moglibyśmy spędzić ten czas w zupełnie inny sposób. Jak więc możemy pomagać bez funduszy, tak by zbiórka odniosła zamierzony sukces?

Prośba do przyjaciół o udostępnienia

Jeżeli chciałbyś okazać swoje wsparcie organizatorowi zbiórki, lecz nie jesteś w stanie przekazać mu w danym momencie darowizny, możesz pomóc mu w inny sposób. Poinformuj swoich przyjaciół oraz bliskie osoby o organizowanej akcji. Poproś ich o udostępnianie zbiórki. Wystarczy, że kilkoro z nich da o niej znać na swoim profilu, a zobaczą ją kolejne osoby.  Część z nich prawdopodobnie dokona wpłaty, reszta być może udostępni zbiórkę u siebie… W ten sposób inicjatywa może dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców. Internet ma moc zasięgów, a ludzie – moc pomagania! Warto więc poprosić przyjaciół o pomoc – dla nich to zaledwie kilka kliknięć, a dla organizatora zbiorki nawet całkowita zmiana życia!

Używanie hasztagów związanych ze zbiórką

Zbiórka odpowiednio promowana w sieci ma szansę dotrzeć do dużej społeczności. Jednym ze sposobów rozpowszechniania internetowej akcji gromadzenia funduszy jest korzystanie z hasztagów, związanych bezpośrednio z daną zbiórką. Chcąc pomóc osobie zbierającej pieniądze, możesz opublikować na swoim profilu na Instagramie zdjęcie dotyczące zbiórki, a w opisie umieścić hasztagi, takie jak #zbieramyna…, #zbiórkana…, #pomagamy, #zbiórka itp. Dzięki nim, fotografia z informacją dotrze do znacznie większej liczby potencjalnych Darczyńców – bez hasztagów zobaczyłoby ją dużo mniej osób. Być może na Twój post trafi ktoś, kto nigdy wcześniej nie wspierał finansowo zbiórek, a tym razem zainteresuje się i postanowi pomóc? Kto wie! Wystarczy kilka hasztagów, aby akcję zauważyło mnóstwo osób z całej Polski, a nawet świata.

Promocja za pośrednictwem social mediów

Jeśli kiedykolwiek zadałeś sobie pytanie: „Jak mogę pomóc innym, skoro nie wpłacę ani złotówki?” – mamy na nie odpowiedź! Możesz skorzystać ze swoich kanałów w mediach społecznościowych i regularnie promować w nich daną inicjatywę. Sposobów jest mnóstwo – udostępnienia zbiórki, publikowanie postów z odnośnikiem i krótkim opisem akcji, dodawanie interesujących Stories, delikatna zachęta do pomocy… Nawet jeżeli zaledwie kilku Twoich znajomych zobaczy dany post i postanowi okazać wsparcie finansowe, organizator zbiórki znajdzie się bliżej celu!

mężczyzna siedzi z laptopem

Pomoc lokalnych mediów

Jeżeli Twoją uwagę przykuła zbiórka funduszy, której organizatorom bardzo zależy na szybkim zebraniu funduszy na ważny cel – np. leczenie, rehabilitację czy remont zniszczonego budynku – możesz poinformować o akcji lokalne media. Zarówno okoliczna prasa, jak i telewizja czy radio, dzięki swoim szerokim zasięgom dociera do ogromnej społeczności. Odbiorcy, słysząc o prowadzonej zbiórce podczas oglądania bądź słuchania codziennych wiadomości, z pewnością zainteresują się tematem – zwłaszcza, jeśli dotyczy on jednego z mieszkańców. Możesz wysłać do lokalnych mediów informację o akcji za pomocą maila czy listu bądź skontaktować się z nimi osobiście w ich siedzibie – wybór należy do Ciebie, jednak najbardziej polecamy ostatnią opcję! Informując media o danej zbiórce, okażesz jej organizatorowi wielką pomoc.

Kontakt z lokalnymi firmami

Podobnie jak w przypadku kontaktu z mediami, o trwającej zbiórce możesz poinformować także lokalne firmy. Pracodawcy mogą opisać sytuację swoim pracownikom i poprosić ich o kolejne udostępnienia akcji oraz pomoc finansową. Jeśli cała kadra dużej organizacji postanowi działać i dołożyć w akcji swoją cegiełkę, szansa na osiągnięcie celu jest naprawdę duża. Pracownicy mogą także przekazać wiadomość dalej, w swoich domach oraz wśród swoich znajomych – a tym sposobem wiadomość o zbiórce szybko pójdzie w świat!

Regularna aktualizacja zbiórki

Oprócz samej promocji zbiórki w Internecie, równie ważne jest aktualizowanie na bieżąco jej stanu. Potencjalni Darczyńcy zazwyczaj chcą wiedzieć, na jakim etapie jest zbiórka, którą wsparli finansowo i czekają na wiadomość o jej pozytywnym zakończeniu. Zwykle szczegółową aktualizacją zbiórki zajmują się organizatorzy, jednak jeśli chcesz zaangażować się w rozwój akcji, również możesz poinformować o jej przebiegu – zwłaszcza, jeśli wcześniej zachęcałeś do wpłat i udostępnień. Staraj się regularnie przypominać, jakiej kwoty brakuje do osiągnięcia celu i zapraszać do dalszego wspierania zbiórki. Odpowiednio sformułowany post z aktualizacją na pewno dotrze do kolejnych osób. Jeśli nie chcesz sam tworzyć tego typu wpisów, możesz też śmiało udostępniać posty organizatora – z pewnością będzie Ci za to szczerze wdzięczny!

dwie kobiety przy komputerze

Promocja zbiórki w serwisie YouTube

Doskonałym miejscem, które może pomóc w osiągnięciu sukcesu zbiórki, jest serwis YouTube. Chcąc wesprzeć organizatora w gromadzeniu potrzebnej kwoty, możesz skontaktować się z twórcami – to wyjątkowo popularna strona, dzięki której wspólnie możecie dotrzeć do setek, a nawet tysięcy potencjalnych Darczyńców. Kanały na YouTube posiadają nawet lokalne gazety, strony internetowe czy telewizja kablowa – skontaktuj się z nimi, opisz krótko całą inicjatywę i poproś o wzmiankę w kolejnym filmie. Warto zwrócić się również do Youtuberów, prowadzących kanały z wywiadami. Być może któryś z nich zechciałby przeprowadzić wywiad z samym organizatorem zbiórki, rozpowszechniając ją tym samym na ogromną skalę? Nie bój się próbować – Twoja pomoc może okazać się naprawdę nieoceniona!

Kontakt ze znanymi osobami

Na kanałach w social mediach największymi zasięgami cieszą się zwykle aktorzy, wokaliści i wszelkiego rodzaju celebryci. Nawet, jeśli wydaje Ci się to niemożliwe do zrealizowania, możesz podjąć próbę kontaktu z jednym z nich – np. za pośrednictwem Instagrama czy Facebooka. Być może Twoja wiadomość zostanie szybko przeczytana przez daną osobę bądź jej menedżera – a wówczas jest spora szansa, że postanowi ona rozpowszechnić zbiórkę na swoich profilach. Nawet krótka, pojedyncza wzmianka znanej osoby może spowodować, że inicjatywą zainteresują się setki ludzi, a zbierana kwota wzrośnie dwukrotnie w zaledwie kilka minut. Media społecznościowe ludzi znanych i lubianych to wprost idealne miejsce do promocji zbiórki!

Wystarczą chęci

Jeśli chciałbyś okazać komuś swoje serce, a nie możesz pomóc finansowo – to żaden problem. Jak widać, nie tylko środki materialne są ważne. Widząc, że osoba w Twoim otoczeniu potrzebuje wsparcia, możesz zaprosić do pomocy innych, poprzez rozpowszechnianie problemu oraz zbiórki na ulotkach czy plakatach w Twojej okolicy. Umieść je w widocznych miejscach, wspomnij o akcji w lokalnych kawiarniach, krótko mówiąc – spraw, aby jak największa grupa osób usłyszała, że potrzebne jest wsparcie. Darmowa pomoc prawna, telefony zaufania, bezpłatne wsparcie psychologa – świat daje nam również takie możliwości. Przekaż więc osobie potrzebującej numer telefonu do specjalisty lub opowiedz o miejscu, które mogłoby pomóc jej rozwiązać problem. Jeżeli masz w sobie chęci, aby poprawić jakość czyjegoś życia, nie musisz pomagać mu wyłącznie finansowo. Inne działania również mogą sprawić, że na czyjejś twarzy po długim czasie pojawi się uśmiech.

kobieta notująca w zeszycie

Pomaganie bez funduszy jest równie ważne, co samo przekazywanie darowizn. Nasze zaangażowanie w pomoc innym zawsze jest mocno doceniane – a dobro wraca, więc warto je okazywać. Pamiętaj, że jeśli naprawdę chcesz pomóc, zawsze znajdziesz na to sposób i zrobisz co w Twojej mocy!