Wspierać każdy może...czyli, jak pomagać bez funduszy?
Nie zawsze jesteśmy w stanie okazać wsparcie finansowe, widząc zbiórkę internetową na ważny cel. Jednak nie na samych darowiznach opiera się pomoc Darczyńców! Zaangażowanie w promowanie zbiórki i zachęcanie innych do okazania wsparcia jest tak samo ważne. Decydujemy się pomóc, choć moglibyśmy spędzić ten czas w zupełnie inny sposób. Jak więc możemy pomagać bez funduszy, tak by zbiórka odniosła zamierzony sukces?
Prośba do przyjaciół o udostępnienia
Jeżeli chciałbyś okazać swoje wsparcie organizatorowi zbiórki, lecz nie jesteś w stanie przekazać mu w danym momencie darowizny, możesz pomóc mu w inny sposób. Poinformuj swoich przyjaciół oraz bliskie osoby o organizowanej akcji. Poproś ich o udostępnianie zbiórki. Wystarczy, że kilkoro z nich da o niej znać na swoim profilu, a zobaczą ją kolejne osoby. Część z nich prawdopodobnie dokona wpłaty, reszta być może udostępni zbiórkę u siebie… W ten sposób inicjatywa może dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców. Internet ma moc zasięgów, a ludzie – moc pomagania! Warto więc poprosić przyjaciół o pomoc – dla nich to zaledwie kilka kliknięć, a dla organizatora zbiorki nawet całkowita zmiana życia!
Używanie hasztagów związanych ze zbiórką
Zbiórka odpowiednio promowana w sieci ma szansę dotrzeć do dużej społeczności. Jednym ze sposobów rozpowszechniania internetowej akcji gromadzenia funduszy jest korzystanie z hasztagów, związanych bezpośrednio z daną zbiórką. Chcąc pomóc osobie zbierającej pieniądze, możesz opublikować na swoim profilu na Instagramie zdjęcie dotyczące zbiórki, a w opisie umieścić hasztagi, takie jak #zbieramyna…, #zbiórkana…, #pomagamy, #zbiórka itp. Dzięki nim, fotografia z informacją dotrze do znacznie większej liczby potencjalnych Darczyńców – bez hasztagów zobaczyłoby ją dużo mniej osób. Być może na Twój post trafi ktoś, kto nigdy wcześniej nie wspierał finansowo zbiórek, a tym razem zainteresuje się i postanowi pomóc? Kto wie! Wystarczy kilka hasztagów, aby akcję zauważyło mnóstwo osób z całej Polski, a nawet świata.
Promocja za pośrednictwem social mediów
Jeśli kiedykolwiek zadałeś sobie pytanie: „Jak mogę pomóc innym, skoro nie wpłacę ani złotówki?” – mamy na nie odpowiedź! Możesz skorzystać ze swoich kanałów w mediach społecznościowych i regularnie promować w nich daną inicjatywę. Sposobów jest mnóstwo – udostępnienia zbiórki, publikowanie postów z odnośnikiem i krótkim opisem akcji, dodawanie interesujących Stories, delikatna zachęta do pomocy… Nawet jeżeli zaledwie kilku Twoich znajomych zobaczy dany post i postanowi okazać wsparcie finansowe, organizator zbiórki znajdzie się bliżej celu!
Pomoc lokalnych mediów
Jeżeli Twoją uwagę przykuła zbiórka funduszy, której organizatorom bardzo zależy na szybkim zebraniu funduszy na ważny cel – np. leczenie, rehabilitację czy remont zniszczonego budynku – możesz poinformować o akcji lokalne media. Zarówno okoliczna prasa, jak i telewizja czy radio, dzięki swoim szerokim zasięgom dociera do ogromnej społeczności. Odbiorcy, słysząc o prowadzonej zbiórce podczas oglądania bądź słuchania codziennych wiadomości, z pewnością zainteresują się tematem – zwłaszcza, jeśli dotyczy on jednego z mieszkańców. Możesz wysłać do lokalnych mediów informację o akcji za pomocą maila czy listu bądź skontaktować się z nimi osobiście w ich siedzibie – wybór należy do Ciebie, jednak najbardziej polecamy ostatnią opcję! Informując media o danej zbiórce, okażesz jej organizatorowi wielką pomoc.
Kontakt z lokalnymi firmami
Podobnie jak w przypadku kontaktu z mediami, o trwającej zbiórce możesz poinformować także lokalne firmy. Pracodawcy mogą opisać sytuację swoim pracownikom i poprosić ich o kolejne udostępnienia akcji oraz pomoc finansową. Jeśli cała kadra dużej organizacji postanowi działać i dołożyć w akcji swoją cegiełkę, szansa na osiągnięcie celu jest naprawdę duża. Pracownicy mogą także przekazać wiadomość dalej, w swoich domach oraz wśród swoich znajomych – a tym sposobem wiadomość o zbiórce szybko pójdzie w świat!
Regularna aktualizacja zbiórki
Oprócz samej promocji zbiórki w Internecie, równie ważne jest aktualizowanie na bieżąco jej stanu. Potencjalni Darczyńcy zazwyczaj chcą wiedzieć, na jakim etapie jest zbiórka, którą wsparli finansowo i czekają na wiadomość o jej pozytywnym zakończeniu. Zwykle szczegółową aktualizacją zbiórki zajmują się organizatorzy, jednak jeśli chcesz zaangażować się w rozwój akcji, również możesz poinformować o jej przebiegu – zwłaszcza, jeśli wcześniej zachęcałeś do wpłat i udostępnień. Staraj się regularnie przypominać, jakiej kwoty brakuje do osiągnięcia celu i zapraszać do dalszego wspierania zbiórki. Odpowiednio sformułowany post z aktualizacją na pewno dotrze do kolejnych osób. Jeśli nie chcesz sam tworzyć tego typu wpisów, możesz też śmiało udostępniać posty organizatora – z pewnością będzie Ci za to szczerze wdzięczny!
Promocja zbiórki w serwisie YouTube
Doskonałym miejscem, które może pomóc w osiągnięciu sukcesu zbiórki, jest serwis YouTube. Chcąc wesprzeć organizatora w gromadzeniu potrzebnej kwoty, możesz skontaktować się z twórcami – to wyjątkowo popularna strona, dzięki której wspólnie możecie dotrzeć do setek, a nawet tysięcy potencjalnych Darczyńców. Kanały na YouTube posiadają nawet lokalne gazety, strony internetowe czy telewizja kablowa – skontaktuj się z nimi, opisz krótko całą inicjatywę i poproś o wzmiankę w kolejnym filmie. Warto zwrócić się również do Youtuberów, prowadzących kanały z wywiadami. Być może któryś z nich zechciałby przeprowadzić wywiad z samym organizatorem zbiórki, rozpowszechniając ją tym samym na ogromną skalę? Nie bój się próbować – Twoja pomoc może okazać się naprawdę nieoceniona!
Kontakt ze znanymi osobami
Na kanałach w social mediach największymi zasięgami cieszą się zwykle aktorzy, wokaliści i wszelkiego rodzaju celebryci. Nawet, jeśli wydaje Ci się to niemożliwe do zrealizowania, możesz podjąć próbę kontaktu z jednym z nich – np. za pośrednictwem Instagrama czy Facebooka. Być może Twoja wiadomość zostanie szybko przeczytana przez daną osobę bądź jej menedżera – a wówczas jest spora szansa, że postanowi ona rozpowszechnić zbiórkę na swoich profilach. Nawet krótka, pojedyncza wzmianka znanej osoby może spowodować, że inicjatywą zainteresują się setki ludzi, a zbierana kwota wzrośnie dwukrotnie w zaledwie kilka minut. Media społecznościowe ludzi znanych i lubianych to wprost idealne miejsce do promocji zbiórki!
Wystarczą chęci
Jeśli chciałbyś okazać komuś swoje serce, a nie możesz pomóc finansowo – to żaden problem. Jak widać, nie tylko środki materialne są ważne. Widząc, że osoba w Twoim otoczeniu potrzebuje wsparcia, możesz zaprosić do pomocy innych, poprzez rozpowszechnianie problemu oraz zbiórki na ulotkach czy plakatach w Twojej okolicy. Umieść je w widocznych miejscach, wspomnij o akcji w lokalnych kawiarniach, krótko mówiąc – spraw, aby jak największa grupa osób usłyszała, że potrzebne jest wsparcie. Darmowa pomoc prawna, telefony zaufania, bezpłatne wsparcie psychologa – świat daje nam również takie możliwości. Przekaż więc osobie potrzebującej numer telefonu do specjalisty lub opowiedz o miejscu, które mogłoby pomóc jej rozwiązać problem. Jeżeli masz w sobie chęci, aby poprawić jakość czyjegoś życia, nie musisz pomagać mu wyłącznie finansowo. Inne działania również mogą sprawić, że na czyjejś twarzy po długim czasie pojawi się uśmiech.
Pomaganie bez funduszy jest równie ważne, co samo przekazywanie darowizn. Nasze zaangażowanie w pomoc innym zawsze jest mocno doceniane – a dobro wraca, więc warto je okazywać. Pamiętaj, że jeśli naprawdę chcesz pomóc, zawsze znajdziesz na to sposób i zrobisz co w Twojej mocy!