Otwierasz pierwszą zbiórkę pieniędzy? Oto jak prosić o pomoc
Każdy z nas przynajmniej raz w życiu znalazł się w sytuacji, w której musiał poprosić o pomoc. Dla wielu ludzi jest to bardzo trudne – zwyczajnie nie chcą oni czuć się dla nikogo ciężarem. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku zbiórek. Często nie chcemy otwarcie prosić o darowizny, w obawie przed oceną i negatywnym odbiorem. Dziś dowiesz się, jak przestać się bać i skutecznie zachęcać do wsparcia finansowego!
Całkowita szczerość – absolutna podstawa
Nie od dziś wiadomo, że największe zaufanie Darczyńców wzbudza stuprocentowa szczerość organizatora. Nie musisz prosić ich o datki bezpośrednio. Już sama Twoja historia, opowiedziana w opisie zbiórki, może być wystarczającą zachętą do pomocy. Jeżeli będzie biła od niej autentyczność, odbiorcy sami będą chcieli wspierać Cię finansowo. Być może ktoś z nich utożsami się z tym, co opisałeś i poczuje z Tobą więź. Historie opowiedziane zgodnie z nawet najtrudniejszą prawdą wzbudzają w ludziach empatię i potrzebę niesienia pomocy. Formułując opis, całkowicie szczerze opowiedz, dlaczego są Ci potrzebne fundusze. Wspierający będą mieli pewność, że pomagają w słusznym celu, a Ty nie chcesz w żaden sposób ich oszukać. Nie ma się czego wstydzić – proszenie o pomoc jest oznaką siły, nie słabości! Jeżeli zbierasz pieniądze, musisz mieć powód. Wystarczy przekazać go w odpowiedni sposób, a z pewnością zostanie on uznany przez daną społeczność za ważny.
Forma wypowiedzi dostosowana do grupy odbiorców
Chcąc poprosić o wsparcie finansowe, staraj się zawsze dostosować formę wypowiedzi do konkretnej grupy odbiorców. Inaczej zwrócisz się do członka rodziny czy przyjaciela, inaczej do kolegi z pracy, a w jeszcze inny sposób – do zupełnie nieznajomych osób. Im lepiej dopasujesz język do poszczególnych odbiorców, tym lepiej Twoje pytanie zostanie odebrane. Jeżeli wiesz, że dana osoba dobrze odbierze beztroską, ciepłą prośbę, zwróć się do niej właśnie w taki sposób. Jeśli jednak masz świadomość, że do danego odbiorcy lepiej zwrócić się w bardziej oficjalny sposób – postaw na formalne sformułowania. Pisząc post lub komentarz na grupie, skierowany do obcych użytkowników Facebooka, również wybierz drugi sposób. Podobnie, jeśli nie masz pewności, na jak dużą darowiznę mogą pozwolić sobie odbiorcy, staraj się zachęcać do symbolicznych kwot. Wówczas pokażesz, że już sama chęć okazania wsparcia i niewielkie sumy są dla Ciebie dużą pomocą.
Stworzenie poczucia pilności
Prowadząc swoją zbiórkę, postaraj się wzbudzić w odbiorcach tzw. poczucie pilności. To nic innego, jak świadomość, że problem jest w danym momencie bardzo ważny i konieczne jest działanie. U wielu z nas wywołuje ono niemal natychmiastową reakcję – w przypadku zbiórki może więc przynieść bardzo dobry efekt! Nie czując pilnej potrzeby niesienia pomocy, potencjalni Wspierający mogą wstrzymywać się z przekazaniem darowizny. Warto więc od razu wyjaśnić im, dlaczego potrzebujesz określonej kwoty właśnie w takim, a nie innym terminie. Wówczas zdecydują się oni na działanie od razu, zamiast czekać na „lepszy moment”. Nie bój się otwarcie powiedzieć, co może wydarzyć się, jeśli nie zbierzesz danej sumy. Jak wspomnieliśmy wcześniej – szczerość to podstawa na każdym etapie prowadzenia zbiórki.
Kreatywność kluczem do sukcesu
Prośba o pomoc nie musi wyglądać zawsze tak samo! W przypadku zbiórek, kreatywność ma bardzo duże znaczenie. Odejście od tradycyjnych formuł może zadziałać na Twoją korzyść – wyróżnisz swoją akcję na tle innych. Potencjalny Darczyńca, widząc opis inny niż wszystkie, chętniej zatrzyma się przy danej zbiórce na dłużej. Musisz mieć jednak pewność, że wybrany przez Ciebie sposób proszenia o pomoc pasuje do tematyki Twojej zbiórki. W postach lub samym opisie mogą zostać wykorzystane takie elementy, jak wierszyk lub cytat z popularnej piosenki. Nie zapomnij również o przykuwających uwagę zdjęciach, a najlepiej – interesującym filmiku. Im ciekawiej zachęcisz innych do pomocy, tym lepszy okaże się odbiór Twojej prośby!
Podawanie konkretnych danych, liczb itp.
Kiedy prosisz odbiorców o pomoc w zgromadzeniu funduszy, staraj się zawsze podawać dokładne informacje. Jeśli potrzebujesz pieniędzy na leczenie – wyszczególnij konkretne rodzaje terapii czy ceny lekarstw. Jeżeli środki musisz przekazać na dojazdy samochodem czy zakup drogiego sprzętu – przedstaw prawdziwe, niezmienione sumy. Taka przejrzystość jeszcze bardziej zwiększy Twoją autentyczność. Ponadto, przedstawisz odbiorcom jasne powody, dla których mogliby zechcieć Ci pomóc. Potencjalni Darczyńcy będą mieli z kolei pewność, na co dokładnie zostanie przeznaczona ich darowizna. Wielu z nich z pewnością doceni takie jasne informacje dot. poszczególnych kwot. Nie od dziś wiadomo, jak liczby i statystyki wplecione w treść przyciągają uwagę czytelnika.
Umieszczanie bezpośredniego linku do zbiórki w każdej wiadomości
Jeżeli chcesz, aby Twoja zbiórka pieniędzy cieszyła się zainteresowaniem Darczyńców, nie zapominaj o udostępnianiu linku. Prosząc o pomoc we wpisie w mediach społecznościowych czy w mailu, zawsze dodawaj bezpośredni link do akcji – najlepiej na samej górze. W ten sposób znacząco ułatwisz odbiorcom przekazywanie darowizn. Aby wejść na stronę ze zbiórką, nie będą oni musieli przeszukiwać całego fanpage’a czy portalu crowdfundingowego. To właściwie oczywiste, jednak łatwo zapomnieć o dodaniu linku, kiedy w emocjach tworzymy kolejny wpis. Prosząc o pomoc, np. w komentarzach na Facebooku – staraj się zawsze robić to w delikatny, nienachalny sposób.
Jeśli ktoś nie przekazał darowizny teraz, nie oznacza, że nie przekaże jej później…
To zupełnie naturalne, że nie wszyscy odbiorcy postanowią dołożyć swoją cegiełkę do Twojej zbiórki. Nie każdy ma w danym momencie taką możliwość, a niekiedy wpłata darowizny może po prostu wypaść mu z głowy. Nie oznacza to jednak, że nie wesprze Cię w późniejszym terminie! Ponadto, brak oczekiwanej przez Ciebie sumy nie jest oznaką tego, że źle prosisz o pomoc. Weź pod uwagę rozmaite powody, dla których ktoś nie przekazał darowizny i nie rezygnuj z dalszych zachęt. Mogą to jednak być prośby nie o samą pomoc materialną, ale np. o udostępnianie zbiórki. Tego rodzaju wsparcie również może okazać się nieocenione! Pamiętaj, aby nigdy nie dać swoim odbiorcom odczuć, że chodzi wyłącznie o środki finansowe. Co więcej – nawet, jeśli tylko część z nich przekaże Ci datek, i tak znajdziesz się bliżej celu niż przed założeniem zbiórki!
Proszenie o pomoc stresuje nawet najbardziej doświadczonych „zbieraczy”
Prosząc o pomoc finansową musisz pamiętać, że w mniejszym lub większym stopniu, taka prośba stresuje każdego. Nawet najbardziej doświadczeni użytkownicy portali zbiórkowych czują nutkę niepewności, otwierając kolejną zbiórkę. Gdyby jednak nie pokonali oni swojego strachu, nigdy nie osiągnęliby sukcesu. Warto więc przezwyciężyć tę słabość dla efektu końcowego – zwłaszcza, jeśli pieniądze mogą pomóc Ci np. w poprawie zdrowia. Korzystając z powyższych wskazówek, zachęcanie do wsparcia z pewnością nie okaże się takie trudne! Nie bez powodu mówi się, że strach ma wielkie oczy.
Finansowanie społecznościowe to często jedyna szansa na szybkie zdobycie dużej sumy – zwłaszcza, jeśli jest ona potrzebna np. na leczenie. Jeżeli pozbędziesz się obaw, Twoja zbiórka pieniędzy na pewno zakończy się sukcesem! Ludzie w głębi serca lubią pomagać innym. Czasem nie trzeba robić nic, a czasem wystarczy po prostu delikatnie ich do tego zachęcić. Ważne, aby prośby o pomoc były taktowne i w stu procentach szczere. Jeżeli więc zastanawiasz się, jak zbierać pieniądze na swój ważny cel – nie wahaj się i załóż zbiórkę. Już wiesz, jak skutecznie prosić o wsparcie!