Jak NGO może wykorzystać social media do promocji swoich zbiórek?

Jak NGO może wykorzystać social media do promocji swoich zbiórek?

Media społecznościowe to jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Korzystające z nich organizacje pozarządowe są w stanie pozyskać znacznie większą ilość Darczyńców. Jak zatem ich działacze mogą promować zbiórki w social mediach?

Najważniejsza jest strategia

Decydując się na promocję swoich działań i zbiórek w mediach społecznościowych, warto pamiętać o odpowiedniej strategii. Samo założenie kont w social mediach lub ochocze rozpoczęcie kampanii nie sprawi, że organizacja zyska setki Wspierających i zgromadzi potrzebne kwoty. Działania w mediach społecznościowych mają szansę na powodzenie tylko wtedy, kiedy są prowadzone w strategiczny sposób. Fundacja powinna jasno określić, co i jak chce osiągnąć poprzez obecność na Facebooku czy Instagramie. Przed rozpoczęciem działań w social mediach, warto zadać sobie pytanie, jaki dokładnie jest cel i jaki przekaz otrzymają odbiorcy. Niezbędna jest również analiza samej organizacji i poznanie odbiorców bliżej. Ponadto, istotne okaże się rozeznanie w branży – poznanie trendów czy znalezienie organizacji, z którymi warto współpracować. Zanim fundacja lub stowarzyszenie rozpocznie działalność w social mediach, powinna również zobaczyć, jak wygląda prawidłowa, skuteczna komunikacja. Warto rozważyć wszystkie mocne i słabe strony działań w serwisach społecznościowych, a także określić związane z nimi szanse oraz zagrożenia. Dzięki takiemu przygotowaniu, organizacji znacznie łatwiej będzie zaplanować i wdrożyć konkretną kampanię promocyjną.

Fanpage na Facebooku

Jednym z najlepszych sposobów na promowanie zbiórek NGO w social mediach jest założenie fanpage’a na Facebooku. Zróżnicowana społeczność tego serwisu sprawia, że łatwo jest pozyskać Darczyńców w różnym wieku. Post ze zdjęciem, opisem problemu oraz linkiem do zbiórki w szybki i prosty sposób przykuwa uwagę kolejnych osób. Jeżeli dodatkowo udostępni go kilku Wspierających, szansa na sprawne zgromadzenie całej kwoty jest jeszcze większa. Dużą popularnością cieszą się też publikowane przez NGO „relacje”, które ogląda większość Facebookowiczów. Posiadając swoją facebookową stronę, organizacje mogą nie tylko publikować posty czy 24-godzinne relacje, ale i tworzyć wydarzenia związane z konkretnymi zbiórkami. Dobrym pomysłem na zdobycie kolejnych Darczyńców i zaciśnięcie z nimi więzi jest także prowadzenie live’ów.

Filmy na TikToku

TikTok to aplikacja, która w ciągu ostatnich kilku lat zyskała ogromną popularność. Większość jej użytkowników to osoby młode, np. w wieku szkolnym czy studenckim. Narzędzie to wykorzystuje jednak coraz więcej przedstawicieli różnych branż, np. medycznej czy ślubnej. To doskonały sposób na szerzenie świadomości i edukowanie innych – niezależnie od tematyki. Jak się okazuje, TikTok pozwala na skuteczne na wypromowanie swoich działań i zgromadzenie wokół siebie dużej społeczności. NGO mogą więc śmiało publikować krótkie filmy na TikToku (tzw. rolki), zwiększając tym samym swoją widoczność. Wideo mogą dotyczyć poszczególnych zbiórek lub nawiązywać do ogólnej działalności organizacji. Obecnie tego typu treści są oglądane jeszcze chętniej niż klasyczne posty na Facebooku czy Instagramie. Filmy na TikToku to prosty sposób na przykucie uwagi internauty i zainteresowanie go swoimi działaniami. Zaledwie kilkanaście sekund nagrania może być bardzo dobrą zachętą do bliższego poznania danej organizacji, a co za tym idzie – stania się Darczyńcą.

nastolatki przeglądające Tik-toka

Profil na Instagramie

Równie dużą popularnością co Facebook czy TikTok cieszy się portal społecznościowy: Instagram. To narzędzie coraz częściej wykorzystywane jest przez NGO do promocji swoich zbiórek. Instagramowe konto, podobnie jak fanpage na Facebooku, pozwala na dodawanie postów, InstaStories oraz prowadzenie live’ów z widzami. Aktualnie w Stories pojawiła się również możliwość dodawania odnośników do stron internetowych. W przypadku zbiórek jest to bardzo przydatna funkcja. Dzięki niej osoby przeglądające relacje już jednym kliknięciem w naklejkę mogą przejść do strony ze zbiórką. Jednym z największym atutów serwisu jest ponadto możliwość wykorzystywania tzw. hasztagów. Dzięki nim organizacje mogą dotrzeć do znacznie szerszej społeczności. Ważne jednak, aby hasztagi dodawane pod postami były odpowiednio dopasowane do tematyki zbiórki. Najczęściej są to takie zwroty jak: #zbiórkana…, #zbiórkadla…, #pomagamy…, #wsparciedla…, #pomocdla… itp. Dobrze również, jeśli wśród dodanych w poście hasztagów widoczna jest nazwa fundacji lub stowarzyszenia, np. #pomocpl.

Wzmianki na Twitterze

Twitter to portal, w którym udzielają się m.in. osoby ze świata polityki, mediów, sportu czy dużych komercyjnych marek. Organizacje pożytku publicznego również mogą wykorzystać to medium społecznościowe do promocji swoich zbiórek i wszelkich działań. Co więcej, Twitter daje im możliwość integracji z innymi organizacjami. Nawet jeżeli w publikowanych tweetach nie będzie mowy o zbiórkach, ale treść będzie ciekawa – zainteresowani i tak przyjrzą się danej fundacji. Jeśli dodatkowo dana organizacja ma na Twitterze pewne grono obserwujących, może stworzyć dla nich – podobnie jak na Instagramie – charakterystyczny hasztag. W pewnym momencie może być on widoczny dla znacznie większego grona użytkowników Twittera. Dzięki temu konkretna zbiórka lub akcja zyska kolejnych Darczyńców. Hasztagi pomagają też społeczności nawiązać kontakt z daną fundacją lub stowarzyszeniem.

znajomi przeglądający social media na komputerze

Kanał organizacji na YouTube

Kolejnym medium, które zdecydowanie warto wykorzystać jest YouTube. Filmy przedstawiające rzeczywistych ludzi i miejsca znacząco zwiększają zaufanie Darczyńców i chęć dalszej pomocy. Dobrze, jeśli w nagraniach pojawiają się Podopieczni i mają szansę w kilku słowach opowiedzieć swoją historię. Wówczas obserwujący mogą lepiej wyobrazić sobie ich sytuację i zyskują potwierdzenie, że pomagają realnym osobom z problemami. Dużą zaletą filmów na YouTube jest możliwość udostępniania ich w niemal każdym innym serwisie. Nagrania trwające kilka minut to skuteczny sposób na wzbudzenie zainteresowania. Jeżeli już na początku filmu odbiorca postanowi obejrzeć go do końca, prawdopodobnie zdecyduje się także kliknąć w link do zbiórki. Zakładając kanał organizacji na YouTube, warto publikować wideo regularnie – np. raz w tygodniu.

Dlaczego media społecznościowe?

Serwisy społecznościowe umożliwiają dotarcie do szerokiej społeczności odbiorców, dzielenie się historiami i informowanie o bieżących inicjatywach. To dobra przestrzeń do szerzenia świadomości Wspierających i przedstawiania problemów zbiórek. Social media pozwalają także w łatwy sposób wyrażać wdzięczność Darczyńcom – np. poprzez publikowanie filmów czy postów z podziękowaniami za wsparcie. NGO mogą publikować w mediach społecznościowych postępy zbiórek i zachęcać do kolejnych darowizn. Dzięki temu Wspierający są na bieżąco z daną akcją fundacji i mogą śledzić ją z dnia na dzień bez konieczności nieustannego wchodzenia na stronę ze zbiórką. Dużym atutem social mediów jest też możliwość udostępniania treści. Odbiorcy już zaledwie jednym kliknięciem mogą powiadomić swoich znajomych o zbiórce organizacji. Zasięgi serwisów takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy TikTok mają bardzo duże znaczenie w promocji akcji NGO. Pozwalają one dotrzeć do znacznie większej społeczności niż inne narzędzia – każdy z nas spędza w social mediach co najmniej pół godziny dziennie. Marketing w mediach społecznościowych to także szansa na zbudowanie długotrwałej relacji z Darczyńcami. Regularna aktywność w połączeniu z innymi narzędziami, np. e-mail marketingiem czy tradycyjnymi listami, może przynieść zaskakujące efekty w rozwoju fundacji i postępach zbiórek.

Marketing w mediach społecznościowych to zdecydowanie coś, o czym powinna pomyśleć każda organizacja pozarządowa. Jest to właściwie jedyna szansa na szybkie dotarcie do tak dużej społeczności i wypromowanie zbiórek na tak szeroką skalę.