W jaki sposób organizacje mogą promować swoje zbiórki funduszy?

W jaki sposób organizacje mogą promować swoje zbiórki funduszy?

Fundacje i stowarzyszenia każdego roku prowadzą setki zbiórek na rzecz swoich Podopiecznych. Niejednokrotnie konkretna suma musi zostać zebrana w bardzo krótkim czasie. Jak więc organizacje mogą promować swoje zbiórki, aby dotrzeć do jak największego grona Darczyńców?

Instagram

Serwis społecznościowy Instagram stał się w ostatnich latach numerem jeden wśród social mediów. Mogłoby się wydawać, że jest on stworzony wyłącznie dla influencerów i osób prywatnych, publikujących zdjęcia z życia codziennego. Nic bardziej mylnego! To idealne miejsce również dla wszelkiego rodzaju organizacji pozarządowych, które chcą wypromować swoje zbiórki. W przypadku Instagrama dodatkową dużą pomoc stanowią hasztagi. Pomagają one dotrzeć do znacznie większej społeczności. Ważne, aby były one odpowiednio dopasowane do tematu danego wpisu – a w tym przypadku do tematyki zbiórki. Fundacje prowadzące zbiórki mogą używać takich hasztagów, jak #zbiórkana…, #zbiórkadla..., #pomagamy…, #pomocdla..., itp. Warto, aby pojawiła się pośród nich także nazwa organizacji, np. #pomocpl. Regularne publikowanie postów i relacji, dopasowane hasztagi, chwytliwe zdjęcia i treści – wszystko to może pomóc w pozyskaniu nowych Darczyńców. Bardzo ważne jest również zwracanie się bezpośrednio do odbiorców. Można robić to zarówno w treści postów, jak i prowadzić z nimi konwersacje w komentarzach. Obecnie w Stories na Instagramie można dodawać również odnośniki do stron www. To bardzo dobry i prosty sposób na rozpowszechnianie zbiórek funduszy dla Podopiecznych! Klikając w naklejkę z linkiem, obserwator od razu przejdzie na stronę zbiórki i będzie mógł ją wesprzeć. A jak zdobyć obserwatorów na Instagramie? Najprościej mówiąc – szczerością, otwartością i aktywnością!

Facebook

Ważnym narzędziem do promowania zbiórek przez organizacje jest również Facebook. Ten znany portal społecznościowy daje podobne możliwości do Instagrama. Aby promocja była skuteczna, tutaj również bardzo ważna jest regularna aktywność i interakcja z obecnymi oraz przyszłymi Darczyńcami. Tworząc posty, najlepiej już w nich streścić historię danego Podopiecznego – podobnie w przypadku postów na Instagramie. Wówczas odbiorca wie, kogo i czego dokładnie dotyczy zbiórka, która udostępniania jest we wpisie. Samo zdjęcie może nie wystarczyć. Warto również rozpocząć od nagłówka, który sprawi, że internauci przeglądający Facebooka zatrzymają się, aby przeczytać więcej. Promując zbiórkę na Facebooku, organizacje powinny stale zachęcać do jej udostępniania. Dobrze, jeśli jej działacze są aktywni w relacjach i regularnie przypominają o zbiórce – oczywiście nie w nachalny sposób.

mężczyźni pracują przy komputerze

Reklamy na stronach internetowych

Promocja w Internecie, która może przynieść danej organizacji sukces w prowadzeniu zbiórki, to również płatne reklamy. Mowa konkretnie o reklamach wyświetlanych na stronach internetowych – pomiędzy artykułami, postami, produktami itp. Jednym z najlepszych i najskuteczniejszych rozwiązań jest Google Ads. To system reklamowy, który wyświetla sponsorowane linki nie tylko w wyszukiwarce Google, ale i na współpracujących stronach. Pozwalają one w prosty sposób dotrzeć ze zbiórką do kolejnych osób i zachęcić je do pomocy finansowej. Jeżeli organizacja pozarządowa działa w pełni legalnie, bez przeszkód może promować w ten sposób zbiórki dla swoich Podopiecznych. Podobnie, fundacje i stowarzyszenia mogą skorzystać także z Facebook Ads. Niewielkie reklamy widoczne na osi czasu internautów nie są nachalne, a bardzo dobrze przykuwają uwagę. Zainteresowany użytkownik klika w odnośnik i może w zaledwie kilka sekund okazać wsparcie finansowe.

E-maile do potencjalnych Darczyńców

Coraz więcej organizacji promuje zbiórki na rzecz swoich Podopiecznych drogą mailową. Jest to kolejny skuteczny sposób na dotarcie do dużego grona Wspierających. Wiadomość e-mail nie powinna być wówczas zbyt długa. Problem zbiórki warto opisać w kilku zwięzłych zdaniach, które zachęcą odbiorcę do kliknięcia w odnośnik. Tam będzie on mógł dowiedzieć się więcej na temat celu akcji. Istotnym elementem maila dotyczącego zbiórki jest jego tytuł. To właśnie on powinien przykuwać uwagę od razu po włączeniu elektronicznej skrzynki pocztowej. Jeżeli odbiorca nie będzie zainteresowany, najpewniej usunie wiadomość jeszcze przed jej odczytaniem. Najczęściej jednak maile tego rodzaju są otwierane. Jeżeli ich treść sformułowana jest w odpowiedni sposób i wzbudzi emocje odbiorcy – organizacja zyska kolejnego Darczyńcę!

kobieta wysyła maila

Billboardy i plakaty

Organizacje mogą promować swoje zbiórki funduszy także poza Internetem. Jedną z najpopularniejszych metod jest stworzenie plakatów i billboardów. Aby przyniosły one oczekiwany efekt, powinny być umieszczone w kluczowych punktach miasta. Wówczas może je zobaczyć znacznie większa ilość potencjalnych darczyńców. Element, który powinien odgrywać na takim plakacie pierwsze skrzypce, jest zdjęcie do zbiórki, np. z Podopiecznym. Drugim istotnym elementem jest nagłówek. Ważne, aby był on widoczny z daleka, dlatego liczy się zarówno jego wielkość, jak i wybrana czcionka. Jeżeli informacje o danej zbiórce pojawią się w wielu miejscach danej miejscowości, na pewno co najmniej połowa przechodniów zainteresuje się nią po zauważeniu plakatu. Mogłoby się wydawać, że promocja w Internecie to najlepszy sposób na rozpowszechnienie zbiórki fundacji. Okazuje się jednak, że promowanie tego rodzaju inicjatyw jest równie skuteczne offline.

Wzmianki w telewizji i radiu

Miejscem, które w znaczącym stopniu pomoże wypromować zbiórkę fundacji lub stowarzyszenia, jest telewizja. To jedno z mediów, które wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem w społeczeństwie. Dzięki temu szansa na dotarcie do ogromnej liczby Wspierających jest bardzo duża. Nawet krótka, minutowa reklama ukazująca danego Podopiecznego i zachęcająca do wpłacania darowizn, zazwyczaj jest bardzo skuteczna. Znaczna ilość fundacji od lat właśnie w ten sposób zachęca do wpłacania datków dla chorych i potrzebujących osób. Najczęściej odbiorcy mogą zobaczyć Podopiecznego w reklamie i usłyszeć prośbę o wsparcie od niego samego. Dzięki temu fundacja ukazuje swoją autentyczność, zwiększając zaufanie społeczeństwa. Organizacje mogą mówić o swoich zbiórkach także w radiu – zarówno publicznym, jak i prywatnym. Codziennie słuchamy go, podróżując samochodem czy komunikacją miejską. Kilka słów o zbiórce wraz z prośbą o wsparcie może więc przynieść bardzo dobre efekty. Nawet jeżeli na zachętę do pomocy zareaguje połowa słuchaczy, zbiórka może szybko odnieść zamierzony sukces. Decydując się na promowanie zbiórki funduszy w mediach tego rodzaju, fundacje muszą też zastanawiać się, jak zdobyć obserwatorów na Instagramie czy Facebooku.

Jak widać, sposobów na promowanie zbiórek nie jest wcale mało. Organizacje pozarządowe cenione przez społeczeństwo mogą z łatwością dotrzeć do nowych odbiorców. Już same media społecznościowe dają bardzo dużą szansę na szybkie zgromadzenie potrzebnej kwoty. Jeżeli fundacja połączy działania w sieci z aktywnością offline, zbiórka zakończy się sukcesem jeszcze szybciej! Dla wielu Podopiecznych to jedyna szansa na szczęśliwe życie – warto więc wspierać tego typu inicjatywy.