10 sprawdzonych strategii pozyskiwania funduszy dla organizacji non-profit

10 sprawdzonych strategii pozyskiwania funduszy dla organizacji non-profit

Dawniej organizacje non-profit nie miały tak łatwego dostępu do Darczyńców i nie mogły budować z nimi tak silnej relacji. To era zbiórek online umożliwiła im skuteczne docieranie do nowych osób i pozyskiwanie funduszy. To z kolei wpłynęło na poprawę zasięgu i zarządzania w wielu organizacjach. W jaki sposób NGO może zatem pozyskiwać środki na rozwój i wsparcie Podopiecznych?

Czym jest crowdfunding?

Zanim przejdziemy do sedna, warto przypomnieć, na czym polega crowdfunding. Jest to forma finansowania projektów i działalności przez społeczność, czyli darczyńców. Wpłacają oni dobrowolne datki na zbiórki organizowane przez daną organizację bądź osobę. Organizacje korzystające z tego sposobu finansowania mają szansę na rozwój, pomoc potrzebującym i realizację kolejnych przedsięwzięć. Crowdfunding umożliwia im również budowanie relacji ze Wspierającymi.

Oprócz finansowania społecznościowego, organizacje stawiają również na tzw. kampanie „peer-to-peer”. Strategia ta polega na inspirowaniu społeczności skupionej wokół organizacji do samodzielnego organizowania zbiórek. Najczęściej zbierają oni fundusze wśród znajomych, przyjaciół i członków rodziny. Dzięki takim technikom organizacje non-profit zwiększają zaangażowanie swoich odbiorców. Im bardziej są oni zmotywowani do pomocy, tym większa jest ich świadomość na temat organizacji. Tym samym, są oni wówczas jeszcze bardziej skłonni do działania na jej rzecz.

Poprawa jakości strony internetowej swojej organizacji

Chcąc gromadzić fundusze online, organizacje non-profit powinny zwrócić uwagę na to, jak prezentują się w sieci. Odpowiednio zaprojektowana, przykuwająca uwagę strona internetowa, to podstawa. Pomaga ona budować markę organizacji -dzięki której ludzie ją zapamiętują. Dobry wizerunek marki ma duże znacznie podczas pozyskiwania Darczyńców. Znacznie chętniej oglądają oni w Internecie treści, które są estetyczne i miłe dla oka. Wiele portali crowdfundingowych daje możliwość umieszczenia na stronie zbiórki linku do witryny internetowej. Warto więc zadbać o to, jak ona wygląda – z całą pewnością Wspierający zwrócą na nią uwagę.

praca nam stroną internetową

Aktywność w mediach społecznościowych

Podstawą podczas pozyskiwania funduszy online jest obecność organizacji non-profit w social mediach. Niemal każdy z nas przegląda je co najmniej raz dziennie. Facebook czy Instagram pozwalają więc dotrzeć do tysięcy nowych Wspierających. Regularne publikowanie postów czy dodawanie popularnych Stories i „rolek” to klucz do sukcesu każdej organizacji. Użytkownicy mediów społecznościowych mogą nie tylko „lubić” publikowane treści, ale i udostępniać je dalej. Tym samym zwiększają oni widoczność organizacji i sprawiają, że dowiaduje się o niej coraz więcej osób. Ważny jest jednak sposób, w jaki organizacja zwraca się w sieci do odbiorców oraz to, na ile ciekawe są dodawane wpisy.

Uruchom kampanię crowdfundingową

Darczyńcy lubią czuć się potrzebni i wiedzieć, że ich działania naprawdę mają sens. Dzięki kampaniom crowdfundingowym organizacje non-profit gromadzą środki na konkretne programy i mogą dotrzeć do Wspierających, którym szczerze zależy na tych projektach. Darczyńcy wspomagający kampanie crowdfundingowe, powinni mieć stały dostęp do aktualności związanych ze zbiórką. Większość portali crowdfundingowych – w tym Pomoc.pl – daje możliwość śledzenia jej postępu. Dzięki temu Darczyńcy wiedzą, jak blisko celu znajduje się ich ulubiona organizacja.

kampania crowdfundingowa

Skorzystaj z Google Ads

Skutecznym sposobem na pozyskanie kolejnych Darczyńców są także reklamy Google. Jeszcze niedawno niewielkie organizacje non-profit nie korzystały z tej opcji ze względu na jej wysoki koszt. Aby wspomóc je w ich dobroczynnych działaniach, powstało Google Ad Grants – firma Google zdała sobie sprawę z tego, jaki ma wpływ na odbiorców. Obecnie wszystkie kwalifikujące się organizacje pozarządowe mają szansę otrzymać do 10 tysięcy dolarów miesięcznie na reklamę. Dzięki temu osoby, które poszukują fundacji czy stowarzyszenia o podobnej działalności, widzą reklamy danej organizacji w wyszukiwarce. Organizacje non-profit mogą ponadto dokupić dodatkowe reklamy Google, używając innego konta. Google Ads pozwala w skuteczny i nienachalny sposób wypromować działania każdej fundacji!

Nagrywaj i udostępniaj wideo

Każda organizacja non-profit wie, jak duże znacznie w opisach zbiórek czy materiałach promocyjnych odgrywają pliki multimedialne. Materiały wideo mogą się okazać jeszcze skuteczniejsze niż same zdjęcia. Pokazują one bowiem działania danej organizacji w czasie rzeczywistym. Wspierający mogą zobaczyć twarze osób, których wspierają darowiznami, oraz osoby odpowiedzialne za organizację zbiórki. Dzięki temu zwiększa się ich zaufanie do danej organizacji. Oglądając filmy publikowane przez fundacje, Darczyńcy widzą też postępy w działaniach i mogą zobaczyć, na co przeznaczone są wpłacone przez nich środki. Organizacje publikujące wideo w swoich social mediach są w stanie pozyskać znacznie więcej Wspierających.

przygotowanie przed nagraniem

Skoncentruj się na lokalnym SEO

Sporo organizacji non-profit to niewielkie organizacje, działające na rzecz lokalnej społeczności. W tym przypadku crowdfunding nie zawsze się sprawdza. Lepsze efekty może dać skupienie się na technikach SEO, ukierunkowanych właśnie na lokalny obszar. A co to jest kampania SEO? Najprościej mówiąc, jest to proces pozycjonowania strony internetowej, mający poprawić jej ranking w wyszukiwarkach. Strzałem w dziesiątkę okazują się tu odpowiednio dobrane słowa kluczowe oraz aplikacje łączące organizację z lokalnymi Darczyńcami. Dzięki nim osoby z bliskiego otoczenia mogą dowiedzieć się o konkretnej inicjatywie i zaangażować się w pomoc.

Włącz cykliczne darowizny

Cykliczne darowizny – np. co miesiąc – w niektórych sytuacjach mają większe znaczenie niż jednorazowa wysoka wpłata. Organizacje non-profit mogą dzięki nim budować długofalową relację z danym Darczyńcą. Osoby, które regularnie wspierają organizację, szczerze interesują się jej działalnością. Najczęściej pozostają oni przy organizacji na długo, szerząc świadomość na temat jej działań i zachęcając do pomocy kolejnych ludzi. Tacy zwolennicy to dla organizacji non-profit ogromne wsparcie.

Stwórz kampanię text-to-give

Kampanie typu Text-to-Give zyskały popularność głównie wśród młodszych Darczyńców. To zasługa ich prostoty i szybkości – ​ za pośrednictwem wiadomości tekstowych każdy może przekazać pieniądze organizacji. Aby okazać wsparcie, wystarczy mieć dostęp do telefonu i wykonać zaledwie kilka kliknięć. Co więcej, jest to nie tylko wygodna, ale i niedroga opcja.

Zbuduj strategiczne partnerstwo

Oprócz kampanii, bardzo ważne są również relacje ze sponsorami. Jeżeli organizacja kontaktuje się z nimi raz na rok, oczekując konkretnej darowizny, współpraca może szybko ulec pogorszeniu. O sponsoring starają się setki innych organizacji-non profit. Warto więc stale angażować się we wzmacnianie relacji z partnerami i okazywać swoje zainteresowanie. Widzą oni wówczas, że danej fundacji czy stowarzyszeniu szczerze zależy na długofalowej współpracy z dobrymi efektami.

mężczyźni ściskający sobie dłoń

Stwórz segmentowane listy e-mail

Wiadomości e-mail to jeden z najlepszych sposobów na dotarcie do nowych i obecnych Darczyńców. Chcąc zwiększyć skuteczność tego narzędzia, warto stworzyć segmentowane listy e-mail, zamiast wysyłać masowo takie same wiadomości. Mowa o podziale odbiorców według projektów, które wspierają czy wielkości wpłacanych darowizn. Wówczas organizacja może przesyłać im bardziej spersonalizowane podziękowania i informacje. Warto skorzystać z bezpłatnej platformy MailChimp – pozwala ona m.in. na planowanie maili z wyprzedzeniem. Znacząco pomaga ona w komunikacji ze Wspierającymi i budowaniu wzajemnej relacji organizacja-Darczyńca. Platforma może również zapewnić organizacjom non-profit większy wskaźnik odpowiedzi na ich kampanie e-mailowe.

Jak widać, istnieje wiele strategii pozyskiwania funduszy przez fundacje i stowarzyszenia. Wiesz już, jak ważna jest strona www Twojej organizacji, co to jest kampania SEO i dlaczego warto dbać o kontakty ze sponsorami. Czas wdrożyć powyższe sposoby w życie i obserwować, jak liczba Darczyńców Twojej organizacji rośnie z dnia na dzień!