W jaki sposób NGO może zatrzymać swoich Darczyńców na dłużej?

W jaki sposób NGO może zatrzymać swoich Darczyńców na dłużej?

Każda zbiórka pieniędzy na cele charytatywne wymaga zgromadzenia grona Darczyńców. Największym sukcesem jest jednak zatrzymanie ich na kolejne lata. W jaki więc sposób organizacje mogą inspirować Wspierających do dalszego okazywania wsparcia?

Docenianie działań Darczyńców

Zwracając się do swoich Darczyńców, warto pokazywać im, jak bardzo są oni ważni – dla organizacji, Podopiecznych i projektu. To właśnie dzięki ich pomocy ludzie zyskują szansę na nowe, lepsze życie, a wiele inicjatyw zostaje zrealizowanych w znacznie szybszym tempie. Docenianie Wspierających przez organizację jest bardzo istotne. Już widząc zakończone sukcesem zbiórki, mogą oni poczuć, że ich wsparcie naprawdę ma sens. Sam pasek z kwotą to jednak za mało! Organizacje powinny regularnie przypominać Wspierającym, że to właśnie ich zasługa – np. dziękując im w publicznych postach po każdym zakończeniu zbiórki. Wówczas Darczyńcy mają poczucie satysfakcji i są dumni ze swoich działań.

praca przy komputerze

Jasne opisywanie sposobu wykorzystywania środków

Chcąc zatrzymać swoich Darczyńców na dłużej, organizacje powinny jasno określać sposób wykorzystania gromadzonych funduszy. Najlepiej, jeśli po zebraniu całej kwoty, fundacja lub stowarzyszenie pokazuje wszystkie kolejne etapy działań. Pomaga to zyskać pełne zaufanie Wspierających, którzy nie mają wątpliwości, na co przeznaczane są wpłacone przez nich środki. Niejasne sytuacje zawsze wzbudzają podejrzenia – dlatego warto postawić na stuprocentową szczerość. Ważne, aby organizacja wyjaśniała także, że każda, nawet najmniejsza darowizna, ma ogromne znaczenie dla danej inicjatywy. Ważni są więc zarówno Darczyńcy, którzy przekazują duże sumy, jak i ci wpłacający symboliczne kwoty.

Poznawanie swoich Darczyńców i wspólna rozmowa

Aby jeszcze bardziej zbliżyć się do swoich Wspierających, organizacje mogą przeprowadzać wśród nich ankiety. W ten sposób mają szansę lepiej poznać osoby, które wspierają ich działania. Darczyńcy z kolei czują wtedy, że oprócz darowizn liczą się także oni sami – jako osoby pomagające. W ankietach warto pytać nie tylko o ogólniki, jak wiek, płeć czy miejsce zamieszkania, ale i o powody wyboru organizacji. Dobrze zapytać również o to, co skłania daną osobę do pomagania i jakie znaczenie ma jej zdaniem darowizna. Tego typu formularze najlepiej umieścić na stronie głównej organizacji, a także w mediach społecznościowych – np. przypinając post na górze fanpage’a.

rozmowa współpracowników

Zachęta do dzielenia się opiniami

Oprócz ankiet, warto regularnie zwracać się do swoich Darczyńców w postach w social mediach. Organizacja może zadać pytanie, rozpocząć dyskusję w komentarzach i zachęcić do wymiany zdań. Dzięki temu Wspierający czują się częścią pewnej społeczności i chcą zostać w niej na dłużej. Już nawet jedno krótkie pytanie może sprawić, że poczują się oni ważni dla danej fundacji czy stowarzyszenia. Jeżeli bowiem organizacja bierze pod uwagę zdanie Darczyńców, zazwyczaj wspierają ją oni także w trakcie kolejnych akcji. Warto więc prosić o wyrażenie własnej opinii, podzielenie się pomysłem czy skomentowanie poprzednich inicjatyw. Nie tylko pomoże to usprawnić działania organizacji, ale i zapewnia Wspierających, że bez nich zwyczajnie by ona nie istniała.

Spersonalizowane podziękowania

Organizacje, chcąc zbudować ze Wspierającymi długofalową relację, mogą kierować  w ich stronę osobiste podziękowania. Jednym ze sposobów jest wysłanie po pierwszej wpłacie, spersonalizowanej wiadomości e-mail. Ważne, aby język tego typu maila nie był zbyt oficjalny. Zwrócenie się do swoich Wspierających w taki sposób, jak do kogoś bliskiego, pokaże im, jak są oni ważni dla organizacji. Jeszcze bardziej uroczystą formą podziękowania będzie tradycyjny list wysłany bezpośrednio do każdego ze Wspierających. Powinien być on podpisany ręcznie przez właściciela organizacji. Takie podziękowanie pokaże, że organizacji naprawdę zależy na wsparciu Darczyńcy. Bardzo ważne jest, aby podziękowania wysyłać do wszystkich Wspierających – nie tylko do tych najbardziej hojnych. Nawet najbardziej symboliczna kwota ma ogromne znaczenie dla każdej inicjatywy – za nią również organizacja powinna okazać swoją wdzięczność.

Strategia segmentacji

Organizacje pozarządowe, które pragną osiągnąć sukces i zatrzymać Wspierających na długo, powinny stosować tzw. strategię segmentacji. Polega ona na dzieleniu Darczyńców na mniejsze grupy według podobnych cech. Wówczas każda z grup otrzymuje szczegółowo dopasowane wiadomości e-mail. Przykładowo, grupy osób o niższych dochodach nie otrzymają maila z prośbą o kolejną darowiznę. Zostanie ona jednak uwzględniona w mailach do osób z innych segmentów. Sami Darczyńcy nie będą wtedy czuli się wykorzystywani przez organizację. Wysyłanie maili czy tradycyjnych listów o takiej samej treści do wszystkich Darczyńców już od dawna nie jest dobrą opcją – segmentacja to podstawa.

Angażowanie Darczyńców w działania organizacji

Wspierający zostaną z daną organizacją na dłużej, jeśli będą mogli angażować się czynnie w jej działania. Powinni oni móc wypowiadać się na temat projektów i dzielić się swoimi propozycjami. Warto dać swoim Darczyńcom również możliwość wolontariatu i pomocy w organizacji różnego rodzaju eventów. Relacja organizacja-Wspierający będzie znacznie głębsza, jeżeli oprócz przekazywania darowizn będą oni mieli szansę udzielać się także w ten sposób. Fundacje i stowarzyszenia nigdy nie powinny dawać odczuć swoim Darczyńcom, że chodzi wyłącznie o darowizny!

kobieta z dzieckiem pomalowani farbami

Konkursy dla Wspierających

Dobrą drogą do zatrzymania Darczyńców na dłużej są także organizowane cyklicznie konkursy z nagrodami. Mogą one dotyczyć bieżących projektów, tytułów kolejnych akcji czy najlepszego pomysłu na event charytatywny. Wszystko zależy od aktualnej działalności konkretnej organizacji. Konkursy najlepiej organizować za pośrednictwem mediów społecznościowych, gdyż to właśnie tam Wspierający są najbardziej aktywni. Nagrodami mogą być drobne upominki, np. koszulki, breloki czy notesy z logo fundacji. Najważniejsza w tym przypadku powinna być jednak dobra zabawa. Wspierający chętnie zatrzymają się przy organizacji, która organizuje tego typu akcje!

Głównym powodem, dla którego Darczyńcy nie zostają z daną organizacją na dłużej, jest brak uznania z jej strony. Dlatego właśnie tak ważna jest odpowiednia segmentacja, komunikacja, docenianie i angażowanie Wspierających. Konkursy z nagrodami czy upominki w korespondencji pocztowej również są ważne, jednak to właśnie szczere słowo uznania jest podstawą. Darczyńcy powinni czuć się częścią zespołu, a nie jedynie „źródłem funduszy”.