Jak mnożyć dobro – sposoby na ciekawą promocję zbiórek

Jak mnożyć dobro – sposoby na ciekawą promocję zbiórek

Osoby potrzebujące pomocy są tuż obok nas – każdego dnia mijamy je na ulicy, w pracy, szkole, sklepie… Możemy zmieniać ich codzienność na lepsze w naprawdę prosty sposób – organizując zbiórki. W jaki sposób szerzyć dobro i promować inicjatywy na rzecz tych znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, aby dotarły one do jak największej społeczności?

Oryginalny film w sieci

Ciekawą i skuteczną metodą promowania zbiórki jest nagranie filmu promującego i opublikowanie go w sieci – w mediach społecznościowych czy też w serwisie YouTube. To miejsca w Internecie, które każdego dnia odwiedzane są przez miliony użytkowników – dzięki ich dużym zasięgom, z łatwością dotrzesz do nowych potencjalnych Darczyńców. Ważne, aby stworzony przez Ciebie film wyróżniał się na tle innych multimediów, które można zobaczyć podczas surfowania w sieci. Przede wszystkim, stwórz przykuwającą wzrok miniaturę, która będzie wyświetlała się przy tytule filmiku. W treści samego nagrania zawrzyj najważniejsze informacje i staraj się opowiadać o zbiórce zwięźle, ale w interesujący sposób. Ważne, aby film nie trwał zbyt długo – w dzisiejszych zabieganych czasach to właśnie krótkie nagrania oglądane są przez internautów zdecydowanie częściej. Pamiętaj również o delikatnej, ale i motywującej zachęcie do wsparcia zbiórki za pomocą darowizny. Film możesz udostępnić nie tylko w postach w social mediach, ale również w relacjach/Stories – od pewnego czasu są one wyświetlane o wiele chętniej niż tradycyjne posty.

Film z popularnym influencerem

Jeżeli masz możliwość kontaktu ze znanym twórcą internetowym, czyli tzw. influencerem, poproś go o choćby minimalne wsparcie. Możesz nagrać filmik promujący zbiórkę razem z nim lub zachęcić go do wzmianki o akcji w jego kolejnym filmie. Tego rodzaju działanie może pomóc Ci pozyskać spore grono Wspierających – internetowi twórcy cieszą się ogromnymi zasięgami. Wielu widzów, dla których dany twórca jest autorytetem, może zechcieć dołożyć swoją cegiełkę do wsparcia inicjatywy. Zachęceni słowami swojego idola, obserwujący mogą również udostępniać informacje o Twojej akcji. Osoby popularne w sieci, zwłaszcza wśród młodych ludzi, mają coraz większy wpływ na ich decyzje zakupowe czy życiowe wybory. O ile czasami nie są one do końca słuszne, o tyle te związane z pomocą drugiej osobie mogą przynieść wiele dobra. Nieco trudniejszym, ale wciąż możliwym działaniem, jest również próba kontaktu z powszechnie lubianym wokalistą czy aktorem. Kontakt ten często odbywa się za pośrednictwem ich menedżerów. Jeżeli jednak uda Ci się otrzymać odpowiedź, opisz swoją zbiórkę w interesujący sposób i opowiedz, dlaczego pomoc jest tak ważna. Wzmianka o zbiórce w social mediach znanego celebryty to bez wątpienia klucz do sukcesu i zdobycia mnóstwa Darczyńców!

Odzież zachęcająca do wsparcia zbiórki

Zbiórkę pieniędzy w znacznym stopniu może pomóc rozpowszechnić także… odzież promująca! Jeśli możesz pozwolić sobie na tego rodzaju reklamę, zacznij od zaprojektowania ciekawej grafiki informującej o akcji. Udaj się do punktu, w którym możliwe jest stworzenie odzieży z własnym nadrukiem i zainwestuj w kilka koszulek bądź czapek, promujących daną zbiórkę. Rozdaj spersonalizowane części ubioru znajomym i zachęć do chodzenia w nich na co dzień – po mieście, na zakupy, do szkoły, na uczelnię… Możesz być pewien, że taka metoda promowania zbiórki zwróci uwagę niejednej przypadkowej osoby na ulicy i zostanie naprawdę doceniona. Jeśli choć kilka przechodniów zatrzyma się i zapyta o szczegóły inicjatywy, masz szansę na zgromadzenie nowych Darczyńców o szczerych intencjach. Działania promujące zbiórkę, które nie polegają na bezpośrednich prośbach o pomoc, często są odbierane dużo bardziej pozytywnie – dlatego koszulki i czapki informujące o akcji mogą się okazać naprawdę dobrą drogą do pozyskania Wspierających.

dziewczyna w koszulce reklamowej

Koncert charytatywny

Promocja bezpośrednia zbiórki może mieć miejsce również podczas masowych wydarzeń, na przykład koncertów. Jeszcze lepiej, jeżeli dany koncert przekształcimy w taki o charakterze charytatywnym! Kontaktując się z organizatorami danego eventu i opowiadając im o stworzonej przez Ciebie akcji, masz dużą szansę na powodzenie zbiórki i dotarcie do ogromnego grona Wspierających. Jeśli chciałbyś zorganizować koncert na własną rękę, nawet jeżeli oznaczałby on dużo mniejszą skalę, również możesz działać bez obaw! Z pewnością znasz kogoś z Twojej okolicy, kto pasjonuje się śpiewem czy grą na instrumencie i raz na jakiś czas występuje w takich miejscach, jak lokalne restauracje czy kawiarnie. Próba skontaktowania się z nim będzie na pewno znacznie łatwiejsza niż w przypadku popularnych zespołów i organizatorów wielkich wydarzeń, a mniej znany wokalista z rodzinnych stron prawdopodobnie zechce pokazać się nowym odbiorcom. Wystarczy więc porozmawiać z właścicielami zaprzyjaźnionej kawiarenki i w sobotnie popołudnie zorganizować niewielki koncert charytatywny. Zadbaj o to, aby w miejscu wydarzenia znalazły się plakaty informujące o zbiórce, a podczas samego koncertu – regularnie wspominaj o akcji i zachęcaj gości do pomocy. Być może gwiazda wieczoru zaproponuje, aby część funduszy za wejściówki została przeznaczona na wsparcie potrzebujących? W ten sposób nie tylko zyskasz nowych Darczyńców, ale i „zafundujesz” mieszkańcom swojej miejscowości piękny wieczór w akompaniamencie wyjątkowych dźwięków.

dziewczyna gra na gitarze

Plakaty i billboardy

Jednym z najprostszych, ale jednocześnie najskuteczniejszych sposobów na promocję zbiórki jest umieszczenie w widocznych punktach miasta plakatów informujących o akcji. Jeśli zależy Ci na tym, aby zainteresowały one jak największą ilość osób, postaraj się, aby były one naprawdę oryginalne. Najważniejszym elementem, który powinien znaleźć się na plakacie, jest grafika nawiązująca do zbiórki. Oprócz niej, bardzo ważne jest opisanie celu w zaledwie kilku zdaniach – najlepiej unikatową czcionką i dużymi literami, aby napis był widoczny już z daleka. Jeżeli konieczne jest zebranie określonej kwoty, również możesz umieścić jej wysokość na plakacie i podkreślić jej wagę, na przykład przy użyciu przykuwającego wzrok koloru. Jeszcze lepszym i ciekawszym rozwiązaniem okaże się billboard – dzięki swoim dużym rozmiarom zostanie zauważony przez znacznie większą grupę potencjalnych Darczyńców. O ile masz możliwość umieszczenia w swojej miejscowości chociaż jednego billboardu, możesz mieć pewność, że przyniesie on oczekiwane rezultaty w postaci kolejnych Wspierających. Przemieszczając się po mieście w korkach, często rozglądamy się wokół przez szyby samochodu lub komunikacji miejskiej. Tego rodzaju reklama zwróci uwagę niejednego mieszkańca!

Ciekawe grafiki w social mediach

Sposobem na promocję zbiórki jest również umieszczenie w sieci grafiki, która odpowiednio ją wypromuje. Jeśli chcesz, aby zwróciła ona uwagę wielu potencjalnych Darczyńców, zadbaj o to, aby była naprawdę oryginalna. Samo zdjęcie związane z akcją, temat zbiórki oraz potrzebna do zgromadzenia kwota może tutaj nie wystarczyć – choć są to wyjątkowo istotne informacje. Oprócz nich koniecznie wykorzystaj ciekawe obrazkowe elementy, duże, kolorowe czcionki czy unikatowe ramki. Pamiętaj, aby nie było ich też za dużo – wówczas mogłyby przyćmić najważniejsze informacje. Regularnie umieszczaj ciekawe zdjęcia nie tylko w postach, ale również w Stories! Twórz także grafiki z pytaniami, zachęcające do interakcji – znacznie zacieśnią one relację organizator zbiórki – Darczyńca. Projektując tego rodzaju treści graficzne, masz pełne pole do popisu – niemal każdy program pozwala na używanie przykuwających oko naklejek czy szablonów.

Jak widać, promocja zbiórki to nie tylko komentarze pod postami, wydarzenia na Facebooku czy informacje w telewizji. Swoją akcję możesz promować na wiele innych, ciekawych sposobów, które pomagają dotrzeć do dużej społeczności. Nowe działania promujące mogą się okazać wspaniałym wyzwaniem, a osoby potrzebujące pomocy będą Ci za nie niezwykle wdzięczne.