9 najczęściej zadawanych pytań dotyczących portali zbiórkowych

9 najczęściej zadawanych pytań dotyczących portali zbiórkowych

Przed założeniem zbiórki w sieci, często nachodzą nas różnego rodzaju wątpliwości, a w głowie rodzi się mnóstwo pytań. To całkowicie normalne! Dzisiaj odpowiemy na te zadawane najczęściej – mamy nadzieję, że nasze odpowiedzi pomogą Ci w podjęciu decyzji o uruchomieniu zbiórki na własny cel.

Kto może uruchomić zbiórkę?

Zbiórkę internetową może założyć każdy, bez wyjątku. Wielu z nas przez lata odkłada marzenia na później, często z powodu braku środków finansowych, na końcu całkowicie rezygnując z celu. Właśnie po to zostały stworzone portale zbiórkowe – aby miał do nich dostęp każdy, kto chce spełnić swoje marzenie lub pomóc potrzebującej osobie z bliskiego otoczenia. Niezależnie od problemu/celu zbiórki, możesz założyć ją w każdej dowolnej chwili, dopasowując go do konkretnej kategorii – o ile tylko cel ten jest zgodny z prawem. Niezbędne do zorganizowania własnej akcji jest posiadanie osobistego konta bankowego.

Jak wybrać portal zbiórkowy?

Wybierając serwis, na którym chcesz uruchomić swoją zbiórkę, zwróć uwagę na jego tematykę. Istnieje kilka typów portali do crowdfundingu – to m.in. serwisy uniwersalne, portale dobroczynne, serwisy dot. inicjatyw społecznych i obywatelskich, serwisy wspierające kulturę, te pomagające sportowcom, a także pomagające w rozwoju nauki. Weź pod uwagę również model projektu, jaki obowiązuje na danym portalu – „bierzesz ile zbierzesz” lub „wszystko albo nic". Sprawdź, jaką pomoc w pozyskaniu środków oferuje dany portal – często możesz skorzystać z konsultacji, narzędzi oraz materiałów pomocnych w prowadzeniu zbiórki. Przy wyborze portalu zbiórkowego sugeruj się swoimi potrzebami i dobrze się rozejrzyj, zanim podejmiesz ostateczną decyzję.

Jak założyć konto?

Jeżeli wybrałeś już portal crowdfundingowy i zastanawiasz się, jak założyć konto, podpowiemy, że jest to naprawdę łatwy i szybki proces. Możesz zarejestrować się na stronie za pośrednictwem Facebooka, konta Google bądź adresu e-mail – wybór należy do Ciebie. Zostaniesz poproszony o ustalenie hasła do swojego konta, wpisanie kodu weryfikacyjnego z wiadomości mailowej oraz uzupełnienie swoich podstawowych danych. Niektóre portale poproszą Cię o dokonanie zwrotnego przelewu na symboliczną złotówkę - po to by potwierdzić autentyczność Twoich danych. Założenie konta na portalu zbiórkowym nie zajmie Ci wiele czasu. Jeśli więc od dawna marzysz o uruchomieniu zbiórki w celu spełnienia marzenia bądź pomocy potrzebującej osobie, już wiesz, że rejestracja w serwisie do crowdfundingu jest banalnie prosta! Teraz wystarczy stworzyć opis zbiórki, zaangażować się w jej promowanie i obserwować, jak kwota na Twój cel powiększa się z każdym dniem.

mężczyzna i kobiety w biurze

Czy moje dane są bezpieczne?

Pytaniem, które zadawane jest bardzo często przed założeniem zbiórki, jest to o bezpieczeństwo danych. Wszystkie oficjalne portale crowdfundingowe dbają o najwyższe standardy bezpieczeństwa i zapewniają o nich swoich użytkowników. Wszelkie dane osobiste organizatorów zbiórek są chronione, a połączenia dodatkowo szyfrowane, aby spełnione były najważniejsze zasady bezpieczeństwa. Możesz więc być całkowicie spokojny! Decydując się na korzystanie z portali do zbiórek, dla dodatkowej ochrony warto logować się wyłącznie na zaufanym, osobistym urządzeniu, za pośrednictwem bezpiecznych sieci. Należy pamiętać również o każdorazowym wylogowaniu się ze strony. Ostrożni użytkownicy zawsze dokładnie sprawdzają także wpisany w przeglądarce adres URL. Sprawdzone portale zbiórkowe nigdy nie będą wiązały się z ryzykiem i oszustwami – ważny jest więc szczegółowy research przed wyborem serwisu.

Czy za założenie zbiórki trzeba płacić?

Na większości portali zbiórkowych założenie zbiórki jest darmowe, jednak warto zwrócić na to uwagę już na etapie poszukiwań, aby uniknąć niemiłych niespodzianek, związanych z koniecznością oddania części zebranej kwoty. Od zbiórek czasem pobierana jest prowizja – zazwyczaj ma to miejsce w przypadku akcji, które zakończyły się już sukcesem. Prowizje te mogą różnić się w zależności od portalu. Oczywiście, jeżeli dokładnie sprawdzisz dostępne opcje, znajdziesz serwis crowdfundingowy wolny od opłat, gdyż nie wszystkie decydują się na pobieranie prowizji. To najlepsza opcja, która pozwala organizatorom zbiórek poczuć się bezpiecznie i nie martwić się o ukryte koszty. Przeprowadzając research serwisów zbiórkowych, zawsze uważnie czytaj regulaminy – czasami wzmianka o dodatkowych opłatach napisana jest drobnym druczkiem. Dzięki temu, uruchamiając zbiórkę będziesz pewny, że nie zaskoczy Cię żadna nadprogramowa opłata!

Czy to legalne?

Finansowanie społecznościowe nie jest w naszym kraju wprost nazwane i uregulowane prawnie, nie zmienia to jednak faktu, że to całkowicie legalny proces. Niezależnie od modelu, zbiórki posiadają odrębne przepisy, które określają formę finansowania oraz sposób jej stosowania. Jeżeli chcesz uruchomić zbiórkę, ale nie wiesz, czy wiąże się ona z różnego rodzaju kontrolami, również możesz odrzucić wszelkie obawy. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, przed założeniem swojej zbiórki możesz skontaktować się z właścicielami danego serwisu crowdfundingowego i porozmawiać z nimi o wszystkim, co nie jest do końca zrozumiałe lub stanowi jakąkolwiek obawę. Jedno jest całkowicie pewne – organizowanie zbiórek internetowych jest w pełni dozwolone.

kobieta zastanawia się

Jak sformułować opis zbiórki?

Kolejnym pytaniem dotyczącym portali zbiórkowych oraz samych zbiórek, jest to, jak prawidłowo skonstruować opis, aby przykuwał on uwagę odbiorców i zachęcał do wpłacania darowizn. Przede wszystkim, szczególny nacisk połóż na tytuł zbiórki – to właśnie od niego zależy czy odbiorca dalej będzie przewijał ekran, czy może zatrzyma się i przeczyta więcej na temat Twojej inicjatywy. Lead, zapowiadający dalszą część tekstu, również jest niezwykle istotny. Formułując opis zbiórki, skup się na najważniejszych informacjach oraz argumentach, które pokażą Wspierającym, że ich wpłaty zostaną wykorzystane właściwie i przyczynią się do poprawy czyjejś sytuacji życiowej. Zarysuj zarówno przeszłość i obecną sytuację osoby potrzebującej – bądź siebie samego – jak również to, jak po zakończeniu zbiórki może wyglądać przyszłość. Oprócz tekstu, w opisie dobrze jest umieścić zdjęcia, a nawet krótkie filmiki, ukazujące sytuację i osoby, na rzecz których organizowana jest akcja. Tego typu multimedia wplecione między treść pisaną, oddziałują na wyobraźnię odbiorcy znacznie lepiej niż same słowa.

Jak promować zbiórkę, by zebrać zamierzoną kwotę?

Najlepszym sposobem na wypromowanie zbiórki jest rozpowszechnianie jej w mediach społecznościowych. W tym celu wykorzystuje się zazwyczaj serwisy takie jak Facebook czy Instagram. Możesz udostępniać swoją akcję na prywatnym profilu, w komentarzach pod postami czy w grupach. Pomocne może okazać się założenie fanpage’a lub wydarzenia związanego ze zbiórką. Pamiętaj, żeby wszędzie umieszczać adres www prowadzący bezpośrednio do strony z Twoją zbiórką. Oprócz publikowania tradycyjnych postów, możesz informować o swojej inicjatywie w tzw. relacjach (Stories) – często ogląda je większa liczba użytkowników. Widząc link, krótki opis i delikatną zachętę do zapłaty, z pewnością co najmniej połowa z nich zaciekawiona kliknie w odnośnik, przekierowujący do portalu zbiórkowego. Ponadto, możesz poprosić znajomych o pomoc w rozpowszechnieniu zbiórki na ich własnych profilach. Działania w mediach społecznościowych to najskuteczniejszy sposób na wypromowanie zbiórki – trzeba tylko pamiętać o regularnej aktywności.

Czy jeżeli nie zbiorę całej kwoty, mogę wypłacić tę już zgromadzoną?

Na większości portali zbiórkowych istnieje możliwość wypłacenia zgromadzonych funduszy, nawet jeżeli nie udało się zgromadzić całej zamierzonej kwoty. Chcąc być uczciwymi wobec użytkowników, właściciele serwisów pozwalają wypłacić dokładnie tyle, ile udało się zebrać w trakcie trwania zbiórki. Najczęściej możesz sam zadecydować o terminie, w którym wypłacisz gotówkę. Nawet jeżeli zbiórka nie zakończy się stuprocentowym sukcesem, znajdziesz się więc kilka kroków bliżej spełnienia marzenia!

Znasz już odpowiedzi na pytania, jak założyć konto na portalu zbiórkowym, jak wygląda bezpieczeństwo danych, czy założenie zbiórki jest legalne i wiele, wiele innych… Nadszedł więc czas na bieg po swoje cele i zorganizowanie własnej akcji. W razie wątpliwości, wróć do tego wpisu, i działaj dalej w kierunku swoich marzeń. Powodzenia!