Tych błędów unikaj, zakładając zbiórkę internetową

Tych błędów unikaj, zakładając zbiórkę internetową

Zbiórki internetowe to doskonała forma pozyskania funduszy na spełnienie marzenia, realizację projektu czy pomoc osobom potrzebującym. Ich zakładanie wymaga jednak pewnej ostrożności – w trakcie organizowania akcji może zdarzyć się nam kilka błędów, które zaważą na efekcie końcowym. Czego powinieneś się wystrzegać jako organizator zbiórki w sieci?

Dbaj o swoje dane osobowe

Zakładając swoją zbiórkę po raz pierwszy, zwróć szczególną uwagę na portal crowdfundingowy, z którego zamierzasz skorzystać. Wybierając oficjalne, znane serwisy, nie musisz obawiać się o oszustwo internetowe – podobnie jak nie muszą się tego obawiać Twoi Darczyńcy. Jeżeli jednak źródło, które wybrałeś, wydaje się podejrzane – nie rozpoczynaj w nim prowadzenia swojej akcji. Może się to wiązać z lawiną przykrych zdarzeń, utratą danych czy dużej ilości pieniędzy. Informacje o stanie zdrowia, które często publikowane są w opisach zbiórek, czy te dotyczące pochodzenia rasowego, to dane osobowe wrażliwe. Warto dbać o nie w szczególny sposób – Internet to miejsce, w którym oprócz dobrych ludzi, czyhają także ci nieuczciwi. Nigdy nie korzystaj z niesprawdzonych serwisów – w trosce o siebie, swoje dane oraz… spokój. Pamiętaj też, aby samemu nie ujawniać swoich danych wrażliwych. Nie umieszczaj zdjęcia dowodu osobistego czy paszportu w opisie zbiórki. Jeżeli dodajesz skany wypisów ze szpitala, zakryj PESEL.

Nie wykorzystuj zdjęć z sieci

Bardzo dużym błędem podczas zakładania własnej zbiórki, jest wykorzystywanie w opisie obrazów pobranych z sieci. Umieszczane wśród treści zdjęcia powinny być zawsze wykonane przez Ciebie albo przez osobę, której dotyczy uruchamiana akcja. Ważne, aby zawsze przedstawiały rzeczywiste miejsce, konkretnych ludzi, prawdziwe zwierzę itp. Świadczy to o autentyczności Twojej inicjatywy. Co więcej, wykorzystanie zdjęć dostępnych w Internecie, które zostały pobrane z niepewnych źródeł, może wiązać się ze złamaniem praw autorskich i przysporzyć Ci kłopotów. Tworząc opis zbiórki, zawsze publikuj osobiste zdjęcia.

kobieta przeglądająca Internet

Nie twórz zbyt długiego opisu

Opis zbiórki wraz z tytułem powinien być sformułowany w taki sposób, aby po jego przeczytaniu odbiorca chciał przekazać darowiznę i przyczynić się do poprawy codzienności potrzebującej osoby. Podstawowym błędem podczas uruchamiania zbiórki, jest zbyt długi opis, zawierający niepotrzebne informacje, które jedynie zwiększają objętość tekstu. Każdy z nas woli przeczytać krótszy, zwięzły tekst niż taki, którego lektura zajmuje zdecydowanie za dużo czasu. Potencjalny Darczyńca powinien z łatwością przeczytać opis Twojej zbiórki w maksymalnie kilka minut – jego optymalna długość powinna więc mieścić się w granicy 2000-2500 znaków. Opisując sytuację, staraj się nie zwlekać z przejściem do sedna i przedstawienia głównego problemu/celu akcji.

Nie zapominaj o promocji zbiórki

Bardzo często zdarza się, że organizatorzy zbiórek kończą swoją aktywność w momencie opublikowania opisu. To spora przeszkoda w osiągnięciu sukcesu – przecież właśnie wtedy zaczyna się najważniejsza część całej akcji! Zaangażowanie w odpowiednie działania promocyjne, mające przyciągnąć uwagę jak największej społeczności, to podstawa w trakcie organizowania zbiórki internetowej. Tylko dzięki nim zostanie ona zauważona przez potencjalnych Wspierających. Jednym z podstawowych używanych w tym celu narzędzi są portale społecznościowe, lecz możesz promować ją także przy użyciu plakatów, ulotek czy lokalnych mediów. Jeżeli uznasz, że konkretna grupa docelowa sama zgromadzi się wokół zbiórki, może być Ci bardzo trudno zebrać potrzebną kwotę. Nigdy nie zapominaj o promocji i regularnej aktywności w związku z prowadzoną akcją! Kontakt z odbiorcami jest w tym przypadku niezwykle ważny.

mężczyzna i kobieta przeglądający komputer

Nie koloryzuj

Tworząc opis swojej zbiórki, zawsze pamiętaj o stuprocentowej szczerości. Nigdy nie zniekształcaj tego, jak wygląda rzeczywistość – w pewnym momencie prawda i tak zostanie ujawniona. Zbiórki powinny być zakładane w słusznym celu – w celu pomocy osobie potrzebującej lub pragnącej spełnić marzenie. Nie powinny więc zawierać ani większych, ani mniejszych przekłamań. Organizując zbiórkę, bądź autentyczny, opisuj problem takim, jaki jest naprawdę i zachęcaj do wsparcia w delikatny sposób. Widząc szczerość bijącą od danego tekstu, odbiorca podchodzi do zbiórki o wiele ufniej, a przy tym ma pewność, że nie zostanie oszukany. Twoja uczciwość i takie przedstawienie celu zbiórki, aby odbiorca był przekonany, że pomaga w słusznej sprawie, jest bardzo istotne. Jeżeli „podkoloryzujesz” rzeczywistość lub będziesz unikał szczerych odpowiedzi na pytania odbiorców, ich zaufanie względem Twojej osoby – a zarazem Twoich przyszłych inicjatyw – nie będzie zbyt duże.

Mogłoby się wydawać, że uruchamiając w sieci zbiórkę na ważny dla nas cel, nie da się popełnić właściwie żadnego błędu. Jednak, jak widać, jest ich kilka i warto zwracać na nie szczególną uwagę podczas organizowania całej inicjatywy. Jeżeli zajmiemy się nią w odpowiedni sposób, żadne oszustwo internetowe, brak zainteresowania ze strony odbiorców czy utrata ich zaufania, nie będzie nas dotyczyła, a zbiórka będzie rosła każdego dnia!