Nowoczesne narzędzia do pozyskiwania funduszy przez organizacje

Nowoczesne narzędzia do pozyskiwania funduszy przez organizacje

Tradycyjne zbiórki funduszy organizowane są obecnie coraz rzadziej. Teraz organizacje non-profit pozyskują fundusze głównie za pośrednictwem narzędzi online. Które nowoczesne technologie w służbie człowiekowi wybierane są najczęściej i przynoszą najlepsze rezultaty?

Portale zbiórkowe i mobile fundraising

Najczęściej używanym narzędziem do pozyskiwania funduszy przez organizacje są portale crowdfundingowe. Dzięki nim możliwe jest szybkie i łatwe zebranie odpowiedniej sumy. Każdy podopieczny danej fundacji może posiadać własną zbiórkę, której założenie nic nie kosztuje. Organizacja pozarządowa może też prowadzić zbiórki na swoją ogólną działalność, niezwiązaną bezpośrednio z konkretnym Podopiecznym. To bardzo wygodne rozwiązanie zarówno dla niej, jak i dla Wspierających. Mogą oni przekazywać darowizny zaledwie kilkoma kliknięciami, bez konieczności wychodzenia z domu. Dobrze, jeżeli wybrany przez fundację serwis jest zoptymalizowany pod kątem mobilnych urządzeń. Wówczas może ona przyjmować wpłaty osobiście za pomocą tabletu bądź smartfona. Mobile fundraising to obecnie jedno z najpopularniejszych narzędzi do pozyskiwania funduszy.

Jeden procent podatku

Wiele polskich organizacji umożliwia Wspierającym przekazywanie 1% ze swojego podatku dochodowego. Warto jednak zaznaczyć, że prawo do jego otrzymania mają wyłącznie organizacje użytku publicznego. Jeden procent podatku dochodowego mogą przekazywać wszystkie osoby fizyczne. Środki, które dana fundacja otrzymuje od Darczyńców, mogą zostać przeznaczone wyłącznie na jej działalność dla dobra innych. Większość organizacji pomaga w ten sposób swoim Podopiecznym. Zgromadzone z 1% fundusze umożliwiają im m.in. zakup leków, sfinansowanie kosztownej operacji i leczenia czy opłacenie rachunków.

kobieta rozmawiająca z interesantem w biurze

Media społecznościowe

Niemal każda organizacja pozarządowa posiada obecnie fanpage lub profil w mediach społecznościowych. To najlepszy sposób na dotarcie do grona nowych Wspierających. Z social mediów korzysta teraz praktycznie każdy – zwłaszcza przedstawiciele młodego pokolenia. Możliwość publikowania treści istotnych z punktu widzenia organizacji jest bardzo przydatna. Zasięgi na Facebooku i Instagramie są tak duże, że zebranie potrzebnych funduszy często jest możliwe w zaledwie kilka dni. Serwisy te dają możliwość ciągłej interakcji z obserwującymi, m.in. poprzez dodawanie Stories oraz prowadzenie live’ów. Im więcej bezpośrednich zwrotów do Darczyńców pojawia się w publikowanych treściach, tym większa buduje się z nimi więź. W social mediach istnieje również przydatna opcja udostępnień, dzięki której organizację poznają nowe osoby.

E-mail marketing

Popularnym i skutecznym narzędziem do pozyskiwania funduszy przez organizacje jest e-mail marketing. Tego typu kampanie zawsze docierają do konkretnych osób, w przeciwieństwie do wpisów w social mediach. Te mogą zostać zwyczajnie przeoczone w gąszczu innych treści. Odbiorcy często z czystej ciekawości otwierają otrzymane wiadomości w poczcie elektronicznej. Zwiększa to szansę na to, że zainteresują się działaniami organizacji i postanowią wesprzeć ją finansowo.

E-mail marketing umożliwia wypromowanie zarówno konkretnej zbiórki, jak i samej organizacji. Maile docierają do osób, które wcześniej mogły o niej nawet nie słyszeć – zwłaszcza w przypadku użycia zewnętrznej bazy mailingowej. Najczęściej wysyłane są one do nawet kilku tysięcy internautów jednocześnie. Przydatna może się tutaj okazać platforma MailChimp, umożliwiająca działania na skalę masową.

kobieta czyta maila

Charytatywne wpłatomaty

Nowoczesne narzędzia do gromadzenia środków dla organizacji występują również poza Internetem. Są one kierowane głównie do tych osób, które na co dzień nie „żyją” w sieci. Coraz częściej słyszy się o korzystaniu z tzw. wpłatomatów charytatywnych. To wolnostojące automaty, które zbierają darowizny bezgotówkowe. Stanowią one zastępstwo dla tradycyjnych puszek na gotówkę, ustawianych w centrach handlowych i innych miejscach publicznych. Urządzenia wyświetlają na ekranach daną zbiórkę i działają 24 godziny na dobę. Organizacja pozarządowa ma możliwość zdalnego zarządzania wyświetlanymi treściami. Charytatywne wpłatomaty pojawiają się w coraz większej ilości miast. Dzięki nim organizacje non-profit mogą pozyskiwać fundusze na swoją działalność również od osób starszych. Najczęściej nie czytają one maili ani nie przeglądają mediów społecznościowych.

Influencer marketing

W celu pozyskiwania funduszy, wiele organizacji non-profit korzysta z tzw. influencer marketingu. To nic innego, jak współpraca z influencerami – twórcami internetowymi. Bardzo często są oni dobrym głosem w słusznej sprawie. W social mediach działają oni na ogromną skalę. Zazwyczaj obserwują ich tysiące, a nawet miliony osób. Dzięki tak dużym zasięgom, nawet krótka wzmianka o organizacji przynosi zazwyczaj niezwykły rezultat. Jest to również zasługa tego, jak duży wpływ mają oni na swoich „fanów”. Wiele fundacji decyduje się więc na taką współpracę, aby znacząco zwiększyć ilość Wspierających oraz darowizn. Prowadzone są kampanie, o których dzięki influencerom robi się głośno w sieci. Informują oni swoich obserwatorów o danej akcji i zachęcają do wsparcia finansowego. Dużą rolę odgrywają w tym przypadku hasztagi z nazwą akcji i organizacji.

kobieta publikująca w social mediach

Sponsoring

Wiele organizacji pozarządowych uzyskuje środki finansowe od swoich sponsorów. Taka forma działania pomaga zwiększyć świadomość społeczną. Ponadto, sponsoring buduje pozytywne skojarzenia zarówno ze sponsorem, jak i z daną fundacją czy stowarzyszeniem. Sponsor przekazuje organizacji fundusze, niezbędne do realizacji jej celów. Tym samym on też zyskuje reklamę i staje się jeszcze bardziej widoczny na rynku. Sponsorzy wspierają swoimi darowiznami wiele polskich placówek, prowadzonych przez fundacje. Mowa m.in. o domach opieki społecznej, samotnej matki czy domach dziecka. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku akcji społecznych. Wsparcie może być zarówno jednorazowe, jak i długofalowe. Najlepiej, jeżeli dana organizacja pozarządowa oraz sponsor mają podobną misję. Reprezentując te same wartości, współpracuje się znacznie lepiej.

Wymienione sposoby pozyskiwania funduszy często dają znacznie lepsze efekty, niż tradycyjne zbiórki stacjonarne. To proste i tańsze rozwiązania, umożliwiające codzienne szerzenie dobra. Warto podążać więc za nowoczesnymi trendami. Zazwyczaj skutecznie pomagają one organizacjom w realizacji celów i wspieraniu Podopiecznych.