Jak założyć dobrą zbiórkę? Poradnik od A do Z

Jak założyć dobrą zbiórkę? Poradnik od A do Z

Zdecydowałeś się uruchomić zbiórkę, ale nie do końca wiesz co zrobić, aby odniosła ona sukces? W poniższym poradniku czeka na Ciebie kilka istotnych wskazówek, które pomogą Ci przygotować dobry opis zbiórki, doskonale ją wypromować i ostatecznie… spełnić swoje lub czyjeś marzenie!

Sformułuj dobry opis zbiórki

Formułując opis swojej zbiórki, zwróć uwagę przede wszystkim na tytuł przykuwający uwagę – będzie on kluczowym elementem. To głównie od niego zależy, czy odbiorca zatrzyma się na tekście na dłużej – dlatego jego rola jest tak nieoceniona. Równie ważny jest lead, zapowiadający w kilku zdaniach to, o czym odbiorca przeczyta w dalszych częściach tekstu. Długość całego tekstu także jest bardzo istotna. Ważne, aby nie był on zbyt długi, a potencjalny darczyńca mógł z łatwością przeczytać go w maksymalnie kilka minut. Przedstawiając problem bądź cel zbiórki, staraj się nie zwlekać z przejściem do sedna. Zarysuj nie tylko przeszłość i obecną sytuację, ale i to, jak może wyglądać przyszłość osób, których dotyczy akcja. Ważne jest również podawanie konkretnych argumentów, dzięki którym Wspierający będą pewni, że ich datki zostaną wykorzystane w odpowiedni sposób i przyczynią się do poprawy komfortu czyjegoś życia. W opisie możesz cytować pojedyncze wypowiedzi bohaterów bądź ambasadorów zbiórki. Koniecznie zawrzyj w nim bezpośrednie wezwanie do pomocy – zarówno w środku tekstu, jak i na końcu. Podczas prowadzenia zbiórki najważniejsza jest uczciwość i takie przedstawienie jej celu, aby odbiorca był pewny, że pomaga w słusznej sprawie. Pisząc, bądź autentyczny, opisuj problem takim, jaki jest naprawdę i zachęcaj do wsparcia w delikatny sposób. Widząc bijącą od tekstu szczerość, odbiorca podchodzi do zbiórki dużo ufniej i ma pewność, że nie zostanie oszukany.

Przygotuj odpowiednie zdjęcia

W dobrym opisie zbiórki nie może zabraknąć fotografii, które dodatkowo przykuwają uwagę potencjalnych darczyńców. A jak zrobić dobre zdjęcie? Tak, aby pokazywało skalę problemu – odbiorca będzie wówczas w stanie jeszcze lepiej go zrozumieć. Mogą to być ujęcia z bohaterami zbiórki, ukazujące ich emocje, mogą one także przedstawiać miejsce, na remont którego chcesz zebrać środki. W opisie zbiórki warto umieścić także zdjęcia pokazujące efekty dotychczasowych działań, gdyż potrafią one dodatkowo zmotywować do wsparcia i wpłacania darowizn. Ważne, aby fotografie dotyczyły bezpośrednio opisywanego problemu bądź celu zbiórki. Najlepiej, by zdjęcie nawiązywało do akapitu nad lub pod nim. W opisie możesz umieścić także film – najlepiej trwający maksymalnie 2-3 minuty – który krótko przedstawia to, czego dotyczy Twoja inicjatywa. Wszelkie multimedia wplecione między treści, oddziałują na wyobraźnię lepiej niż sam tekst.

Wypromuj zbiórkę

Samo jej założenie nie wystarczy – trzeba podjąć odpowiednie działania, które sprawią, że zostanie zauważona przez potencjalnych Wspierających. Bardzo ważnym działaniem w trakcie jej prowadzenia jest promocja w Internecie. Jednym z podstawowych, używanych w tym celu narzędzi są portale społecznościowe, takie jak Facebook czy Instagram. Najlepszym sposobem, aby inni dowiedzieli się o Twojej inicjatywie, jest udostępnianie swojej zbiórki zarówno na prywatnym profilu, jak i w grupach oraz komentarzach pod postami. Warto poprosić znajomych o pomoc w udostępnianiu linku, aby stronę odwiedziło jak najwięcej osób. Oprócz publikowania postów, możesz także informować o zbiórce w tzw. Stories – internauci bardzo często klikają odnośniki w relacjach, które przekierowują ich do konkretnego wpisu lub strony. Dobrym pomysłem jest założenie specjalnego wydarzenia lub fanpage’a na Facebooku, koniecznie z adresem URL prowadzącym bezpośrednio do zbiórki. Kolejnym sposobem dotarcia do Wspierających, są filmiki promujące zbiórkę. Wielu internautów, zwłaszcza młodszych, woli wysłuchać i obejrzeć krótkie wideo, niż czytać długie opisy. Najważniejsze – bądź przez cały czas aktywny. Dobra promocja w Internecie to podstawa!

kobieta i mężczyzna przy komputerze

Aktualizuj zbiórkę

Jeżeli udało Ci się zebrać pewną sumę, powinieneś dokonać aktualizacji danych i poinformować Wspierających o obecnym stanie zbiórki. Warto zaktualizować sam tytuł, dodając w nim zwrot „Zebraliśmy całą kwotę!” czy „Zbiórka zakończona!”. Kwota aktualizuje się w zbiórce na bieżąco, nie musisz więc wprowadzać zmian dot. zgromadzonej sumy. Jeśli udało się zrealizować połowę celu, na początku lub końcu opisu możesz zachęcić do dalszego wpłacania darowizn. Zawrzyj w opisie również informacje o darczyńcach – w jaki sposób pomogli, jakie było ich zaangażowanie, kim właściwie byli. Taka wzmianka na pewno sprawi, że Twoi Wspierający poczują się docenieni. Aby poinformować obserwatorów o aktualnym stanie zbiórki, możesz wykorzystać nie tylko media społecznościowe, ale i drogę mailową, reklamę w Internecie, lokalne media, a nawet billboard ustawiony w widocznym miejscu. Informacja o aktualizacji zbiórki oraz jej zakończeniu powinna być wiarygodna, zwięzła i jasno określać, jak akcja przebiegła i jakie są jej efekty. Wspierający będą chcieli otrzymać dokładne relacje dotyczące zebranej kwoty, a także sposobu, w jaki zostanie ona wykorzystana. Będzie to dla nich potwierdzeniem, że wpłacone środki przeznaczone zostaną na słuszny cel oraz że ich pomoc okazała się naprawdę ważna.

Bądź w kontakcie z darczyńcami

Prowadząc zbiórkę pieniędzy, powinieneś być w stałym kontakcie ze swoimi Wspierającymi. Ważne, aby wiedzieli oni, że są przez Ciebie doceniani, a ich działania mają duże znaczenie. Poza publikowaniem wpisów, warto regularnie mówić do swoich obserwatorów w Stories (relacjach), zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie. Taki kontakt zdecydowanie Cię do nich zbliży i pomoże przyciągnąć kolejnych darczyńców. Możesz również prowadzić  tzw. live’y w social mediach, podczas których kontaktujesz się z odbiorcami w czasie rzeczywistym. Dzięki temu masz możliwość rozwiać wszelkie ich wątpliwości dot. zbiórki już na żywo, powiedzieć o problemie i zaprosić do pomocy „twarzą w twarz”! Takie spotkania z potencjalnymi Wspierającymi potwierdzają Twoją wiarygodność i sprawiają, że zyskujesz dużo większe zaufanie. W kontaktach z darczyńcami musisz pamiętać także o podziękowaniu za ich działania. To niezwykle istotny element każdej zbiórki – nas samych nic nie kosztuje, a potrafi dużo zmienić.  Bez wsparcia tych osób, zbiórka nie miałaby przecież szansy na sukces, a marzenie mogłoby nigdy się nie spełnić. Aby Wspierający poczuli się naprawdę docenieni, oprócz ogólnego podziękowania w mediach społecznościowych, napisz do każdego z nich osobną wiadomość, w której wyrazisz wdzięczność za ich pomoc.

Nastaw się pozytywnie!

Przy zakładaniu i późniejszym prowadzeniu zbiórki, bardzo ważne jest samo nastawienie organizatora. Już w momencie podjęcia decyzji o jej uruchomieniu, znajdujesz się o krok bliżej spełnienia marzenia – swojego lub osoby, której pragniesz pomóc. Pamiętaj, aby nie zrażać się, nawet jeśli na początku spotkasz się z brakiem zainteresowania. To proces, jak każdy inny, który wymaga czasu oraz zaangażowania, warto jednak powtarzać sobie jedno: na pewno będzie warto. Już na etapie tworzenia opisu, staraj się tak dobierać słowa, aby jak najbardziej zachęcały czytelnika do pomocy, a zbiórka na pewno – prędzej czy później – odniesie sukces! Jeżeli nastawisz się pozytywnie, osiągniesz swój cel, nawet gdyby miał zająć odrobinę więcej czasu.

Jeżeli chciałeś założyć swoją zbiórkę od dłuższego czasu, ale wciąż zastanawiałeś się, jak zrobić dobre zdjęcie, skonstruować opis czy dotrzeć do potencjalnych darczyńców, aby miała ona szanse na sukces – znasz już odpowiedź! Teraz pozostaje już tylko rozpocząć działania i obserwować, jak zbiórka pracuje na cel oraz marzenie – Twoje bądź potrzebującej osoby. Akcja „Ku marzeniom” właśnie się rozpoczyna – działaj!