7 sposobów, aby zmienić obserwujących w mediach społecznościowych w darczyńców

7 sposobów, aby zmienić obserwujących w mediach społecznościowych w darczyńców

Zgromadzenie wokół konta w mediach społecznościowych dużej społeczności, to pewnego rodzaju wyzwanie. Jeżeli udało Ci się zbudować liczne grono zaangażowanych obserwatorów, jesteś już w połowie drogi do sukcesu. Czas zamienić obserwujących we Wspierających!

Rozmawiaj i wzmacniaj więzi

Aby Twoi obserwujący stali się darczyńcami i zachęcali do wpłacania datków kolejne osoby, powinieneś zadbać o Wasz jak najlepszy kontakt. Pisząc posty, w zdaniu początkowym lub końcowym staraj się zawsze zadać pytanie, które zachęci obserwatorów do zabrania głosu. Interakcja z „followersami” to jeden z najważniejszych elementów prowadzenia strony w mediach społecznościowych. Wzmacniaj relację twórca-obserwator i angażuj ich we wspólną rozmowę. Dobrym sposobem budowania więzi może okazać się organizowanie tzw. live’ów na Facebooku lub Instagramie. Pozwolą Ci one spotkać się z obserwującymi „twarzą w twarz” – nawet jeżeli każdy znajduje się przed własnym ekranem – i rozmawiać o zbiórce na żywo. Będziesz mógł opowiedzieć o niej w czasie rzeczywistym i rozwiać wszelkie wątpliwości obserwatorów, z kolei oni nie będą zmuszeni czekać długo na odpowiedź. Taka rozmowa live ukaże też Twoje emocje związane z prowadzoną zbiórką i jeszcze bardziej zacieśni Twój kontakt z widzami. To z kolei może zaowocować zwiększonym zaufaniem ludzi oraz większą ilością darowizn prosto z serca.

Inspiruj historiami

Inspirujące słowa, przykuwające uwagę obserwatorów, same zachęcają do darowizn. Opowiadając historię osoby, której dotyczy zbiórka, sprawiasz, że obserwujący poznają ją i są w stanie bardziej wczuć się w jej sytuację życiową. Swoje wpisy uzupełniaj zdjęciami – mogą to być ujęcia z bohaterami zbiórki, ukazujące ich emocje, mogą także przedstawiać miejsce, na remont którego chcesz zebrać środki. Jeśli fotografie pokażą skalę problemu, odbiorca będzie w stanie lepiej go zrozumieć. Darczyńcy zazwyczaj chcą mieć pewność, że ich datki przyczynią się do spełnienia marzenia czy poprawy komfortu życia oraz zostaną spożytkowane w odpowiedni sposób. Jeżeli miałeś okazję przeprowadzać wcześniej inną zbiórkę, która zakończyła się sukcesem i wiąże się z ciekawą historią, nawiąż do niej w swoich postach. To pokaże obserwującym, że Twoje działania są skuteczne, a ich pomoc w przypadku obecnej „zrzutki” jest równie nieoceniona, co pomoc Wspierających tę poprzednią.

Bądź szczery i autentyczny

Najważniejsza w kontaktach z obserwatorami Twoich zbiórkowych mediów społecznościowych, jest stuprocentowa uczciwość i takie przedstawienie celu „zrzutki”, aby odbiorca był pewny, że pomaga w słusznej sprawie. Pisząc posty na fanpage czy instagramowym koncie, bądź autentyczny, opisuj problem takim, jaki jest naprawdę i wzywaj do pomocy w delikatny sposób. Widząc bijącą od tekstu szczerość oraz proste słowa, bez zbędnych zwrotów przekłamujących rzeczywistość, osoba obserwująca podchodzi do zbiórki ufnie i zyskuje pewność, że nie zostanie w żaden sposób oszukana lub wykorzystana. Ważne, aby właśnie tak odbierana była każda „zrzutka”, aby nie budziła złych podejrzeń i niechęci, lecz czyste pragnienie niesienia pomocy, prosto z serca. A dobrych serc wokół nas naprawdę nie brakuje!

Bądź aktywny

Prowadząc konto zbiórkowe w social mediach lub stronę wydarzenia na Facebooku, powinieneś pamiętać o regularnej aktywności. Bez niej Twój fanpage z czasem przestanie być zauważany, a tym samym coraz mniej osób będzie wiedziało o trwającej zbiórce. Na bieżąco publikuj zdjęcia z efektami dotychczasowych działań –  jeżeli pokażesz, że do celu brakuje coraz mniej, fotografie mogą dodatkowo zmotywować obserwatorów do wsparcia „zrzutki”. Możliwe, że prześlą oni wówczas link do zbiórki swoim znajomym, zmotywowani jej dotychczasowym rozwojem. W publikowanych postach regularnie przypominaj też o problemie/celu swojej zbiórki. Obserwujący Instagram lub stronę na Facebooku, z czasem nie widzą postów na tzw. „tablicy”, jeżeli twórca nie publikuje treści regularnie. Właśnie dlatego bycie aktywnym jest tak ważne w trakcie promocji zbiórki w social mediach.

Doceniaj zaangażowanie

Tworząc posty zbiórkowe w mediach społecznościowych, staraj się za każdym razem pokazać swoim obserwującym, że doceniasz ich zaangażowanie. Podkreślaj uznanie dla tego, że udzielają się pod wpisami i nie są obojętni na innych. Nawet jeżeli część obserwatorów nie wsparła jeszcze Twojej zbiórki, ale widzisz udostępnienia „zrzutki” na ich profilach, podziękuj im za to. Być może sami znajdują się akurat w trudniejszej sytuacji materialnej, jednak mimo tego pragną pomóc? Nie tylko wpłacanie funduszy ma znaczenie – rozpowszechnianie zbiórki także należy docenić. Możesz stworzyć na profilu „zrzutki” serię postów, w których bezpośrednio podziękujesz konkretnym osobom za działania promujące. To z pewnością sprawi, że poczują się one wyróżnione i będą wspierać Twoją zbiórkę najlepiej, jak tylko potrafią.

Zachęcaj do pomocy delikatnie

Jeżeli chcesz prosić obserwujących o wpłacanie datków na organizowaną przez Ciebie zbiórkę, pamiętaj, aby robić to w odpowiedni sposób. Zachęta do pomocy nie powinna być nachalna. Ważne także, aby nie powtarzać jej w każdym wpisie lub, co gorsza, kilka razy w jednym poście – takie działanie mogłoby wręcz zniechęcać do wspierania zbiórki. Niech będzie ona jednym z wielu elementów promujących „zrzutkę”. Ubierz prośbę w słowa, które pokażą obserwatorom Twoich zbiórkowych social mediów, że płynie ona prosto z serca. Powinna wzbudzać w czytających poczucie, że ich datek ma sens i może przynieść dużo dobra. Jeśli Twoje posty będą przykuwać uwagę, zachęta do pomocy wpleciona pomiędzy inne wpisy, z pewnością przyniesie pozytywny efekt.

Ujawnij się

Jeżeli zależy Ci na zbudowaniu szczerej relacji z obserwującymi Instagram i Facebooka „zrzutki”, pokaż im… siebie. Człowiek, który stoi za organizacją zbiórki jest równie ważny, co sama zbiórka – przecież gdyby nie Twoja inicjatywa, mogłaby ona nigdy nie powstać. Twoi obserwujący zyskają poczucie, że zwraca się do nich prawdziwy człowiek stojący za kontem zbiórki, dzięki czemu Wasza komunikacja może stać się dużo swobodniejsza. Potencjalni darczyńcy lubią wiedzieć, kto i dlaczego zakłada zbiórkę – mają też wówczas świadomość, że mogą zwrócić się do Ciebie bezpośrednio z pytaniami, nawet prywatnie. Twoje ujawnienie się może także prowadzić do ciekawych rozmów – obserwujący mogą być ciekawi dlaczego zdecydowałeś się na uruchomienie zbiórki, być może otrzymasz od nich pytania, jak wygląda jej organizacja… Możesz opublikować osobny wpis dotyczący tego, co Cię do niej skłoniło. Pokazanie prawdziwego siebie obserwatorom to krok do dobrych relacji, większego zaufania, a tym samym – większej ilości darowizn!

Działaj strategicznie, a Twoi obserwujący szybko staną się też darczyńcami. Daj im poczucie, że mają realny wpływ na rozwój zbiórki – to pokaże im, że ich działania naprawdę mają sens. Im więcej wartościowych rzeczy przekażesz obserwatorom, tym większe będzie ich zaangażowanie!