Wygrać z COVID - 5 inspiracji z klubów sportowych

Wygrać z COVID - 5 inspiracji z klubów sportowych

Aż 2 mld euro mogą wynieść w tym sezonie straty 20 największych klubów piłkarskich na świecie. Dane ekspertów Deloitte doskonale obrazują trudną sytuację, w której znalazły się zarówno większe, jak i mniejsze kluby sportowe. Brak możliwości prowadzenie zajęć dla amatorów, wstrzymanie regularnych wpływów do budżetów, rosnące koszty utrzymania obiektów sportowych to tylko niektóre z ważnych problemów w czasie pandemii. Które z działań klubów sportowych zasługują na uwagę?

Z uwagi na COVID wiele klubów sportowych przeniosło swoją aktywność do internetu. Media społecznościowe stały się popularnym miejscem organizacji webinarów i treningów. Kanały cyfrowe nie zastąpiły osobistych spotkań pasjonatów sportu, ale ułatwiły komunikację, przekazywanie materiałów treningowych i monitorowanie postępów (nawet w mniej popularnych dyscyplinach sportowych).

Regularne treningi online

Olsztyński Klub Karate Kyokushin zorganizował kompleksowe zajęcia sportowe w internecie. Facebookowa grupa zgromadziła w ciągu roku ponad 200 osób. Treningi karate online odbywały i odbywają się 3 razy w tygodniu w godzinach wieczornych. Grupa sprzyja integracji i wymianie informacji przez zawodników. Kluby sportowe idą też jednak znacznie dalej.

Zniżki na zakupy w sieci

Czy podczas zamknięcia stadionów piłkarskich można sprzedać wszystkie karnety na mecze? Jak najbardziej! W rundzie wiosennej 2020/2021 fani Widzewa Łódź wykupili wszystkie 16 401 abonamentów na spotkania ulubionej drużyny. W zamian za to łódzki klub zaoferował im m.in. 70% rabat na wyprzedaż w oficjalnym sklepie oraz dostęp do cyfrowego Programu Meczowego.

Unikatowe produkty

Pomysł na dodatkowe wsparcie finansowe mają też kluby siatkarskie. W 2020 roku Trefl Gdańsk wprowadził do oferty sklepu internetowego nietypowe produkty. Wśród nich znalazł się m.in. voucher na godzinny trening z popularnym siatkarzem Michałem Winiarskim. Każdy chętny mógł też nabyć 10-złotową cegiełkę na rzecz klubu.

Zbiórka internetowa

Wśród trenerów i działaczy klubów sportowych nie brakowało też takich, którzy zdecydowali się na założenie zbiórki internetowej. Powiatowa Akademia Boksu im. H. Średnickiego w Będzinie podjęła w ten sposób walkę o przyszłość bezpłatnych zajęć dla dzieci i młodzieży. Z kolei organizator spektaklu TAO z muzyką na żywo poprosił internautów o sfinansowanie jednego ze swoich widowisk tanecznych. Nie brakowało też rodziców, którzy założyli zbiórkę internetową na zakup strojów czy akcesoriów sportowych dla dzieci. Okres pandemii stał się więc również okazją do poszukiwania poparcia dla istniejących inicjatyw sportowych.

Przyszłość e-sportu

Obok tradycyjnych dyscyplin w internecie świetnie radziły i radzą sobie tzw. e-sporty. Kibicowanie rozgrywkom odbywającym się na wirtualnych arenach dostarcza emocji porównywalnych z tymi, które towarzyszą mistrzostwom piłkarskim czy olimpiadom. Według Insider Intelligence w 2023 roku publiczność wydarzeń e-sportowych będzie liczyć niemal 650 mln osób na całym świecie! E-sporty mają też jedną przewagę nad tradycyjnymi dyscyplinami - o wiele łatwiej „radzą sobie” w czasie pandemii, gdyż zawodnicy i kibice mogą uczestniczyć w sportowym widowisku bez wychodzenia z domu.

Na chwilę obecną wielu osobom ciężko wyobrazić sobie życie codzienne bez aktywności sportowej w hali i na świeżym powietrzu. Dowodem na to jest m.in. liczba osób, które decydowały się wykupić licencje sportowe tylko po to, by raz w tygodniu odwiedzać pływalnie czy siłownie. Sport uczy też dyscypliny i kształtuje charakter. Dla wielu zawodników i osób z otoczenia sportu, dana dyscyplina  to prawdziwa pasja, której rozwijanie nie byłoby możliwe bez rozwoju klubów sportowych. Warto podejmować i popularyzować więc działania, które pomogą klubom i zawodnikom w czasie COVID.