Najważniejsze wskazówki organizowania zbiórek
Chcesz zorganizować swoją pierwszą zbiórkę? A może jesteś już doświadczonym pomagaczem? Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz przygodę z serwisem crowdfundingowym, czy jest to Twoja kolejna zbiórka, oto kilka podstawowych wskazówek od zespołu Pomoc.pl, dzięki którym Twoja zbiórka zakończy się sukcesem.
1. Wyznacz sobie realistyczne cele
- Zacznij od kwoty, która jest możliwa do zebrania. Jeśli potrzeby wzrosną, możesz zwiększyć kwotę zbiórki lub utworzyć kolejną.
- Dokładnie opisz podział kosztów i na co zostaną przeznaczone zebrane pieniądze. Pokaże potencjalnym darczyńcom, gdzie trafią ich wpłaty.
2. Stwórz tytuł, który będzie zachęcał do przeczytania Twojej historii
- Niech tytuł będzie krótki, ale dokładnie opisywał to, czego ludzie szukają w internecie.
- Jeśli zbiórka jest przeznaczona na konkretną osobę, tytuł może zawierać imię i nazwisko.
- Adres URL powinien być dostosowany do zbiórki, ułatwiający jej identyfikację.
- Stwórz unikalny hashtag, pozwalający na skuteczną i unikatową kampanię w mediach społecznościowych.
3. Opowiedz historię
- Bądź szczery, pisz tak, jakbyś rozmawiał z kimś bliskim.
- Wyszczególnij, na co zostaną przekazane pieniądze i kim dla Ciebie jest beneficjent.
- Porównaj swoją zbiórkę z podobnymi tematycznie, które osiągnęły zamierzony cel.
- Podziel tekst na wyraźne akapity, z których każdy ma podtytuł.
- Przeczytaj wszystko na głos. Będziesz mógł poczuć to, co potencjalni darczyńcy, czytając Twoją historię.
4. Dodaj zdjęcia i filmy
- Użyj więcej niż jednego zdjęcia, które powinny być w wysokiej rozdzielczości.
- Stwórz na potrzeby zbiórki film i również go dodaj. Pomaga w komunikowaniu się pomiędzy beneficjentem a darczyńcom.
5. Stwórz społeczność
- Wykorzystuj media społecznościowe.
- Angażuj lokalną społeczność w kampaniach offline.
- Jeżeli zbiórki są cykliczne i mnożą się wraz ze zwiększonymi potrzebami danego beneficjenta, stwórz blog.
6. Zainwestuj w informacje prasowe
- Poszukaj dziennikarzy, którzy pisali o podobnych historiach.
- Udostępnij swoje dane teleadresowe publicznie. Jeżeli Tobie nie uda się dotrzeć do konkretnych dziennikarzy, to oni będą mieli szansę dotrzeć do Ciebie.
7. Aktualizuj zbiórkę o aktualne informacje i zdjęcia
Jeśli posiadasz blog, to zachęć do zapisania się do Newslettera.
8. Dostosuj zbiórkę do aktualnych potrzeb
- Jeżeli potrzeby zbiórki ulegają zmianie, dostosuj ją do bieżących potrzeb. Nie zapomnij o poinformowaniu swoich darczyńców o zaistniałej sytuacji.
9. Podziękuj za wpłaty i pomoc w osiągnięciu celu
- Podziel się reportażem lub zdjęciami ukazującymi sukces zbiórki
- Napisz list z podziękowaniem
Zacznij od przemyślenia swojej zbiórki i zrobienia listy poszczególnych do wykonania kroków. Jeśli dobrze zaplanujesz poszczególne działania i stworzysz checklistę, przy której dokładnie opiszesz czas realizacji zadania, powody opóźnień i wszelkie uwagi, zaoszczędzisz czas przy zakładaniu kolejnej zbiórki.