Jak zorganizować zbiórkę pieniędzy na leczenie chorego dziecka- praktyczny poradnik

Jak zorganizować zbiórkę pieniędzy na leczenie chorego dziecka- praktyczny poradnik

Wielu rodziców staje przed olbrzymim wyzwaniem, jakim jest walka z chorobą swojego dziecka. Koszty leczenia i rehabilitacji  są ogromne, większość rodzin po prostu nie jest w stanie ich pokryć. To w takich sytuacjach zwykle zaczyna działać społeczność, która ze swoją bezinteresowną pomocą daje rodzinie nadzieję na powrót do zdrowia i normalnego życia. Jednym z najlepszych sposobów na zebranie funduszy na leczenie i rehabilitację dziecka jest organizacja zbiórki pieniędzy. W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie zorganizować zbiórkę i jakie kroki podjąć, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych darczyńców. Czytaj dalej i zobacz, jak twoja zbiórka może zmienić życie twojego dziecka oraz całej waszej rodziny.

Jak wybrać najlepszy serwis do zakładania zbiórek online?

Na rynku istnieje wiele platform crowdfundingowych do zbierania funduszy w internecie. Różnią się one jednak zasadami, z którymi warto zapoznać się przed dokonaniem wyboru. Dwa najpopularniejsze modele, obowiązujące w takich serwisach  to "Bierzesz ile zbierzesz" i "Wszystko albo nic". Pierwszy z nich oznacza, że organizator może wypłacić zebrane środki niezależnie od tego, czy udało się osiągnąć cel. Drugi model oznacza, że musisz zgromadzić całą zamierzoną sumę w określonym czasie, inaczej pieniądze wracają do darczyńców.  Przyjrzyj się też opłatą, jakie serwisy pobierają za swoje usługi. Fundacja Siepomaga pobiera 6% prowizji od każdej zbiórki. Jest natomiast najbardziej rozpoznawalnym serwisem w Polsce. Posiada ogromne zasięgi, co sprzyja promocji. Ponadto serwis bierze na siebie organizację i promocję zbiórki.  Niektóre platformy  pobierają opłaty za obsługę, które mogą wynosić od kilku do kilkunastu procent. Przygotowanie i promocja zbiórki często w 100% spoczywa na organizatorze. Jedynym w pełni darmowym serwisem jest Pomoc.pl, który jednocześnie oferuje wsparcie przy tworzeniu opisu zbiórki i jej promocji. Przed ostatecznym wyborem zwróć też uwagę, czy strona korzysta z usług zaufanego operatora płatności, takiego jak np. PayU. Dobrym pomysłem będzie też zapoznanie się z opiniami użytkowników takich serwisów.

Jak przygotować opis zbiórki internetowej?

Po wyborze serwisu zbiórkowego i rejestracji należy przejść do tworzenia zbiórki. Jest to jeden z ważniejszych elementów procesu, dlatego zwróć uwagę zarówno na to, co piszesz, ale też jak piszesz. Długość tekstu powinna mieścić się w granicy 2000-2500 znaków, jednakże jeśli nieco ją przekroczysz, nie będzie to miało negatywnego wpływu. Ważne jest, aby tekst był czytelny i przystępny dla odbiorcy, dlatego też zalecana jest długość, którą można przejrzeć w kilka minut. Zacznij od mocnego tytułu. W social mediach i stronach internetowych użytkownicy codziennie natrafiają na setki treści, o różnym charakterze. Na dłużej zatrzymują się tylko przy kilku z nich. To, co przykuwa ich uwagę to właśnie tytuł. Im lepiej uda Ci się ująć istotę zbiórki, tym bardziej zachęcisz potencjalnych darczyńców do przeczytania całości. Tytuł powinien być krótki, zwięzły i spersonalizowany pod zbiórkę. Może zawierać bezpośrednie wezwanie do pomocy, ale i pośrednio sugerować problem lub cel, o którym będzie mowa. Nie bój się odnosić do prawdziwych emocji!

Wstęp jest równie ważny i powinien w kilku zdaniach zapowiadać to, o czym odbiorca przeczyta w dalszych częściach tekstu. Warto w nim umieścić informacje o tym, kto, dlaczego i w jakim celu zbiera fundusze, a także co sprawia, że zbiórka jest ważna i warto się w nią zaangażować.

W kolejnym etapie należy rozwinąć historię dziecka, opis jego choroby i cel zbiórki krok po kroku. Najlepiej zacząć od najważniejszego wątku i wraz z kolejnymi linijkami przechodzić do tego najmniej znaczącego. Warto wykorzystać elementy, które oddziałują na wyobraźnię darczyńcy, takie jak liczby, rozpoznawalne miejsca, cechy charakterystyczne, fakty czy skala sytuacji/problemu. W opisie warto uwzględnić emocje związane z celem zbiórki. Mocno wpływają one na postrzeganie opisu i zwiększają szansę na uzyskanie wsparcia. Na koniec napisz, dlaczego warto wesprzeć twoją zbiórkę i jakie korzyści płyną z jej realizacji. Nie unikaj bezpośrednich wezwań do pomocy, jak „Razem możemy…”, „Zmieńmy…”, „Czas ucieka”, „Bez pomocy…/Dzięki Wam…”.

Nie zapomnij o zdjęciach lub filmach. Często mówią one więcej niż tysiąc słów. Zadbaj o ich jakość, odpowiednie oświetlenie i kadrowanie. Ważne jest, aby dołączyć zdjęcia osób, na rzecz których organizowana jest zbiórka, aby pomóc darczyńcom lepiej zrozumieć ich potrzeby i emocje. Możesz dołączyć filmik z zajęć rehabilitacyjnych dziecka, pobytu w szpitalu lub z wypowiedzią lekarza o stanie zdrowia. Upubliczniając je, pamiętaj o przestrzeganiu zasad prawa autorskiego oraz posiadaniu ewentualnej zgody na publikację czyjegoś wizerunku. Jeżeli udostępniasz zdjęcia dokumentacji medycznej, zawsze zakrywaj poufne dane, by nie stać się ofiarą ich kradzieży.

Jak promować zbiórkę na leczenie dziecka?

Jednym z najważniejszych elementów prowadzenia zbiórki jest jej promocja, a  jej skuteczność zależy od właściwej strategii. Warto rozpocząć kampanię promocyjną w mediach społecznościowych, informując znajomych i rodzinę o zbiórce i prosząc ich o wsparcie. Publikuj posty z informacją o zbiórce na prywatnych profilach i w grupach tematycznych. Dodatkowo warto utworzyć specjalny fanpage lub wydarzenie dotyczące inicjatywy i zamieścić w nim link do strony ze zbiórką. Multimedia odgrywają również ważną rolę, szczególnie zdjęcia, które powinny bezpośrednio odnosić się do celu zbiórki i pokazywać skalę problemu. Dobre efekty przynosi nagrywanie krótkich filmów, w których można przedstawić sytuację oraz zachęcić do pomocy.

Warto również skontaktować się z lokalnymi mediami i zaprosić do opowiedzenia historii dziecka, co może przyciągnąć uwagę większej liczby ludzi. Przygotuj listę dziennikarzy z prasy lokalnej i ogólnopolskiej. Napisz treść maila i roześlij jak najwięcej wiadomości. Jest spora szansa, że kilka osób odpowie i pomoże w nagłośnieniu zbiórki.

Ważnym aspektem promocji jest również regularne aktualizowanie strony internetowej, dzięki czemu ludzie będą na bieżąco informowani o postępach w leczeniu dziecka i wykorzystaniu zebranych środków. Zwiększa to wiarygodność zbiórki. Dobrym pomysłem może być jej organizacja wraz z celebrytami lub influencerami. Warto też pamiętać o kreacji materiałów reklamowych, które przyciągną uwagę internautów. Niektóre serwisy oferują swoim użytkownikom gotowe szablony ulotek i plakatów, wspomagające promocję zbiórki. W serwisie pomoc.pl znajdziesz je po zalogowaniu się w sekcji „promocja zbiórki”.

Promowanie internetowej zbiórki pieniędzy wymaga cierpliwości, konsekwencji i sporego zaangażowania, ale jest konieczne, by osiągnęła sukces. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zajrzyj do naszego artykułu.

Organizacja zbiórki pieniędzy na chore dziecko to często jedyna alternatywa dla rodziców, których nie stać na drogie leczenie. Pomoc od państwa w przypadku rzadkich i przewlekłych chorób niestety bywa niewystarczająca. Uruchomienie zbiórki może uchodzić za trudne zadanie, ale dzięki dzisiejszym technologiom, jest to łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego warto poświęcić swój czas i dobrze się do tego przygotować. Właściwie przygotowana zbiórka jest dla chorych ogromną szansą na lepszą przyszłość. Świetnym dowodem na skuteczność tej formy zdobywania funduszy są historie osób, których zbiórki zakończyły się sukcesem.

Checklista:

  1. Wybierz odpowiedni serwis zbiórkowy.
  2. Oszacuj potrzebną kwotę zbiórki. Jeśli jest taka potrzeba w treści zbiórki umieść kosztorys.
  3. Przygotuj opis zbiórki. Pamiętaj o mocnym tytule, wyraźnych zdjęciach i angażujących filmach.
  4. Przyciągnij uwagę potencjalnych darczyńców. Nie zapomnij o stworzeniu odpowiednich materiałów reklamowych i poinformowaniu mediów.
  5. Przestrzegaj prawa autorskiego, pamiętaj o zgodach na publikację czyjegoś wizerunku.