Jak zarabiać online jako artysta w dobie COVID?

Jak zarabiać online jako artysta w dobie COVID?

Ostatnich kilkanaście miesięcy wywróciło do góry nogami życie każdego z nas. Wielu Polaków przeniosło pracę do domowego biura, właściciele większych i mniejszych przedsiębiorstw zaczęli docierać do klientów innymi drogami niż dotychczas, a artyści pokazali, że są nimi nie tylko na scenie, ale i w swoich domach, przed kamerami. Jak więc zarabiać online jako artysta w dobie COVID?

Nowa era koncertów

Koncerty online – to jedno z działań artystów – muzyków, którzy, chcąc dalej występować pomimo sytuacji w kraju i na świecie, przenieśli swoje życie sceniczne przed ekrany. Wirtualne transmisje w krótkim czasie stały się niezwykle popularne i z dnia na dzień zaczęły cieszyć się niemal tak dużym zainteresowaniem, jak te organizowane w plenerze. Po pierwszym takim koncercie, w wykonaniu Urszuli, Polska Fundacja Muzyczna zainicjowała akcję „Zostań z muzyką”, w celu wsparcia branży muzycznej. Internet wypełnił się zarówno nagraniami live z kameralnych występów w domach czy studiach nagraniowych, jak i tymi z wielkich wydarzeń, typu Męskie Granie online. Nie tylko polscy artyści działali w sieci – transmisje na żywo nadawali muzycy z całego świata, nie dając o sobie zapomnieć swoim fanom i pokazując, że wciąż działają, pomimo wszelkich ograniczeń.

Jeżeli więc jesteś muzykiem i wiążesz z tym swoją przyszłość, czas pandemii nie oznacza, że musisz rezygnować z marzeń. Media społecznościowe stoją otworem! Twój głos, instrument i kamera wystarczą, żeby usłyszał o Tobie cały świat – a przynajmniej jakaś jego część.

Komunikator? A może plan zdjęciowy!

Inicjatorem tego pomysłu jest mieszkający w Łodzi pasjonat fotografii – Anubhav Sood, który postanowił działać w tej dziedzinie pomimo braku bezpośredniego kontaktu z modelami. Jego planem zdjęciowym stał się... znany na całym świecie komunikator – WhatsApp! Zdjęcia powstawały podczas rozmów wideo, a sam artysta nazywał takie konwersacje wirtualnymi sesjami fotograficznymi.

To pokazuje, że – pomimo licznych obostrzeń – w dalszym ciągu możemy się rozwijać i spełniać zawodowo. Wystarczy odrobina kreatywności… a zadziwimy samych siebie.

Jeszcze social media czy już galerie sztuki?

Artyści, których działalność na co dzień związana jest z dziełami i wystawami, także znaleźli sposób na dalszą pracę pomimo obostrzeń. Rysownicy czy twórcy kolaży w krótkim czasie przenieśli swoje dzieła do Internetu – strony internetowe oraz profile w mediach społecznościowych okazały się idealnym miejscem do dzielenia się swoim dorobkiem z widzami i miłośnikami sztuki.

Minie pewnie jakiś czas, zanim powrócimy do organizacji wernisaży i wszelkich wystaw – wirtualne galerie mogą się jednak okazać częściej odwiedzanym „miejscem” niż te tradycyjne. To jednak bardzo dobry „skutek uboczny” pandemii – im więcej kontaktu ze sztuką, tym lepiej!

Z teatralnych desek do wirtualnej rzeczywistości

Kolejnym owocem ostatnich miesięcy są seriale internetowe. Jeden z nich to między innymi "Papety: z ostatniej chwili", których twórcą jest artysta na co dzień pracujący w teatrze, m.in. jako lalkarz. Serial skierowany jest głównie do młodszych odbiorców, którzy nie mogą już oglądać występów Wojciecha Stachury i ulubionych lalek w teatralnej sali. To świetna droga dotarcia do fanów – a także jedyna obecnie forma, która pozwala takim artystom wciąż działać. Podobnych seriali powstało w dobie wirusa mnóstwo – zamiana teatralnej sceny na cztery ściany mieszkania z pewnością była wyzwaniem, jednak dzięki temu aktorzy wciąż mogą dzielić się swoim talentem z widzami.

Polish Art NOW! – bezpośrednia pomoc udzielana artystom

Okres pandemii zrodził też pomysł stworzenia społecznego ruchu wsparcia dla twórców i twórczyń kultury. Ogólnopolska akcja, zainicjowana 30 marca 2020 roku przez Michała Borowika, angażuje, łączy i pomaga artystom, którzy stracili pracę i możliwość zarobku. Ukazywanie całemu światu polskiej sztuki współczesnej to jeden z głównych celów Polish Art NOW. W mediach społecznościowych istnieje możliwość zakupu dzieł – co ważne, cały zysk z ich sprzedaży jest przekazywany bezpośrednio artystom, zarówno tym z Polski, jak i zza granicy. W czerwcu 2020 roku do nowych właścicieli trafiło ponad tysiąc takich prac! Profesjonalne fotografie, akryle, obrazy na płótnach, akryle na papierze… Wszystko to jest owocem pracy niesamowitych twórców, którzy zapragnęli wciąż się rozwijać i działać, mimo trudnej sytuacji spowodowanej wirusem – a niezliczone ilości tych dzieł można podziwiać i zamawiać na profilach ruchu na Facebooku oraz Instagramie. W sieci widnieje również zbiórka online zorganizowana przez Polish Art NOW, a zebrane w niej fundusze przeznaczone są na utrzymanie i postęp organizacji.

Sytuacja w kraju i na całym świecie zmusiła artystów do pewnych zmian, jednak z całą pewnością fakt, że żyjemy w dobie Internetu, znacząco pomaga im przetrwać. Sieć stała się przestrzenią do rozwoju zawodowego, umożliwiającą dodatkowo stały kontakt twórców sztuki z fanami. Czas pandemii ukazał więc, jak dużo jesteśmy obecnie w stanie zrobić online – zaczynając od przeniesienia swojej twórczości do mediów społecznościowych, kończąc na organizowaniu zbiórek. Wirtualna działalność artystów z całego świata może być dla wielu ogromną inspiracją – Internet stał się drugim domem dla sztuki, trzeba tylko umiejętnie ten fakt wykorzystać.